Tenk deg følgende situasjon: En IT-sjef i en større norsk virksomhet har nettopp lansert en ny IT-løsning for sine 100.000 kunder. Uken etter lansering strømmer meldingene inn til kundeservice fra illsinte brukere fordi systemet ikke fungerer som det skal. Dette er et mareritt for enhver IT-avdeling. Derfor er kvalitet i IT-prosjekter blitt et nøkkelord som alle IT-sjefer med respekt for seg selv setter høyt på agendaen.
Spesielt gjelder dette for systemer som er kritiske for virksomheten. Ta en nettbank for eksempel. Hvilken IT-sjef tør å lansere en ny nettbankløsning hvis han eller hun ikke er helt sikker på at brukerne kan betale regningene sine? Forhåpentligvis ingen. I slike tilfeller er systemkvalitet viktig. Ekstremt viktig.
Men hva er egentlig god kvalitet på en IT-løsning? Enkelte vil nok mene at dette er en løsning helt fri for feil og mangler.
La meg fortsette med nettbank som eksempel. I slike løsninger, som vanligvis omfatter tusenvis av brukere og har uttallige funksjoner, er det mange ting som man skal være helt sikker på fungerer skikkelig.
Samtidig er det som regel ganske dyrt å være helt sikker på at noe fungerer når det gjelder IT. Hvis man har et mål om en perfekt løsning, helt fri for feil eller mangler før man tar den i bruk, vil det sannsynligvis koste så usannsynlig mye og testingen vil ta så lang tid at løsningen aldri blir lønnsom. Hvis den likevel blir tatt i bruk, så vil det i så fall være langt etter at konkurrentene har kommet med bedre og enklere løsninger.
Er da en feilfri IT-løsning realistisk? Neppe!
Løsningen må derfor være å luke ut de feil eller mangler som er kritiske for bedriften og brukerne før løsningen blir lansert. Da får man heller tåle at det kan dukke opp eventuelle mindre feil eller mangler under bruk.
Men hvordan skal man forsikre seg om at man tester de funksjoner og elementer som er viktig for bedriften og unngår å introdusere IT-løsningen for tidlig?
Forrester Research gjennomførte nylig en undersøkelse for Compuware om bedrifters kvalitetsarbeid i IT-prosjekter. Undersøkelser avdekker at de fleste virksomheter ikke bare ønsker å identifisere og rette feil, men de har også et ønske om å unngå at feil oppstår i utgangspunktet. Denne proaktive tilnærmingen til kvalitetssikring av IT-prosjekter er betydelig mer kostnadseffektiv.
Man kan jo lett tenke seg hvorfor. Å rette en feil når en IT-løsning fortsatt er på tegnebrettet, koster kun noen ekstra konsulenttimer. Å rette en feil som oppdages av kunden, kan fort føre til tapte inntekter, svekket omdømme og ikke minst ekstra kostnader både for de berørte internt og behov for konsulentbistand.
En slik proaktiv måte å drive kvalitetssikring i IT-prosjekter blir stadig mer utbredt. En viktig årsak er fordi det i dag finnes stadig mer sofistikerte programvareløsninger som hjelper IT-avdelingen med å avdekke slike feil eller mangler før løsningen blir lansert.
En IT-løsning som leveres tidsnok med «ufarlige» feil og mangler er altså den perfekte løsning.
Hemmeligheten ligger i å etablere en kvalitetsprosess som er drevet av forretningsrisiko. Ved planlegging av kvalitetsaktiviteter som for eksempel testing, må beslutninger alltid baseres på alvorlighetsgraden og risikonivået knyttet til det konkrete systemelementet som vurderes.
Fordelene med en slik risikobasert tilnærming til testing kan illustreres med en bedrift som ønsker å sette i drift en ny webbasert tilbudsapplikasjon. For å ta en viktig åpning i markedet, ønsker selskapet å være raskt ute. Det å gå i drift uten en full testing av det skjermbildet kundene skal bruke for å be om tilbud, vil åpenbart innebære en stor risiko. Det å prioritere bort noen tester knyttet til en ledelsesrapport, har derimot mye lavere risiko. Ved å prioritere testing av høyrisikoelementer kan selskapet få gevinst av tidlig markedsadgang, uten å satse på applikasjoner som ikke er fullt validert.
Automatisering av kvalitetssikringsarbeidet er et logisk skritt for alle virksomheter som trenger høy kvalitet til en fornuftig kostnad. Dette øker sannsynligheten for å introdusere lønnsomme IT-løsninger. Lønnsomhet er et språk mange IT-sjefer forstår. Da er veien til en perfekt IT-løsning vesentlig kortere.