Selv om japansk bilindustri står bak noen av verdens mest moderne og minst miljøskadelige dieselmotorer, omsettes det nesten ikke dieselbiler på hjemmemarkedet.
Under 0,1 prosent
Mens halvparten av bilparken i Europa bruker diesel, gjelder dette under 0,1 prosent av personbilene i Japan.
Det viser tall fra det japanske finans, handel- og industridepartementet.
Lokkes til diesel
Det skal det bli en forandring på nå: Japanske myndigheter vurderer både å subsidiere produsentene og gi skattelette til forbrukerne i 2009 for å få flere såkalte rene dieselmotorer, melder nyhetsbyrået Kyodo News.
I løpet av våren skal det komme konkrete tiltak som senere skal presenteres på G8-møtet i Hokkaido i juli.
Ikke til salgs
Et eksempel på problematikken er Toyotas D-CAT-motor. Denne går for å være blant de aller beste dieselmotorene, med minst NO x- og partikkelutslipp. Den er ikke engang til salgs i Japan.
Der henger det igjen en holdning hos folk flest om at dieselbiler medfører mye støy og svartrøyk, og passer best for nyttekjøretøy og terrengbiler, skriver tidsskriftet Just auto.