Et av de viktigste elementene for å bygge japansk forsvarsevne de kommende årene vil være F-35-missilet JSM fra Kongsberg.
Det kommer fram i den årlige forsvarsmeldingen («white paper») som Japans forsvarsminister Itsunori Onodera presenterte i forrige uke.
Foreløpig er det kun Norge som har bestilt Joint Strike Missile (JSM), som er det eneste kryssermissilet som kan bæres internt i våpenrommet på F-35. Dette er vesentlig for at kampflyet skal beholde stealthkapasiteten, altså at det er vanskelig å oppdage.
JSM er ventet å ha stor betydning for norsk industri (se faktaboks).
- Både i New Delhi og Washington D.C: India skal beskytte hovedstaden med norsk luftvern
Opprusting
Forsvarsmeldinga slår fast at sikkerhetssituasjonen rundt Japan blir stadig mer alvorlig med ei lang liste utfordringer og destabiliserende faktorer som er i ferd med å bli stadig mer akutte, med egne kapitler om hva naboene Russland, Kina og Nord-Korea sysler med.
Anskaffelse av kryssermissiler er ett av flere tiltak i en pågående opprusting der forsvarsbudsjettet har økt hvert år siden 2010/2011.
Første gang det ble kjent at Japan ønsket å skaffe seg kryssermissiler var i desember 2017 og JSM fikk plass i forsvarsbudsjettet for fiskalåret 2018 som ble vedtatt på samme tid, uten at noen pengesummer eller missilantall ble konkretisert. Ved siden av de norske missilene i de nyeste kampflyene er planen å kjøpe kryssermissiler av typen AGM-158 JASSM og AGM-158C LRASM fra Lockheed Martin som de skal integrere på sine F-15J.
Selv om det altså ennå ikke har kommet noen bestilling, har forsvarsminister Itsunori Onodera tidligere i år fortalt at de har satt av penger til JSM allerede i fiskalåret vi er inne i og som varer fram til 31. mars 2019. Men noen bestilling er ennå ikke offentliggjort.
Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med Kongsberg Defence & Aerospace (KDA), men budskapet er at de ikke kan gi noen kommentar om dette.
Foreløpig er det ikke flere enn Norge som har bestilt JSM, men det har i årevis vært tett dialog med mange nasjoner i tillegg til Japan. En av dem er Australia.
For Japan er det essensielt å få tak i JSM så raskt som mulig, uttalte forsvarsministeren i januar.
- Kongsberg og Raytheon har samarbeidet i 50 år: Den amerikanske toppsjefen tror han kan selge 7000 Kongsberg-missiler
Kontroversielt
Denne typen våpen er noe kontroversielt for Japans såkalte «selvforsvarsstyrker», og det er en pågående politisk debatt om hvorvidt de i hele tatt skal holde seg med langtrekkende missiler, noe de ikke har i inventaret i dag.
JSM er, som F-35, konstruert for å være vanskelig å oppdage og kan brukes både mot sjø- og bakkemål.
På en pressekonferanse i februar insisterte forsvarsministeren at de er tiltenkt forsvar av eget territorium, og at eventuelle angrep på fiendtlige baser overlates til USA å utføre. Samtidig understreket han at F-35A og dets stealthkapasitet best kan utnyttes med JSM i buken. Det er det eneste langtrekkende sjømålsmissilet som integreres internt i kampflyet.
Ved siden av egne missiler, er forbedret missilforsvar blant det Japan planlegger å prioritere framover. Blant annet to bakkebaserte Aegis Ashore-systemer fra Lockheed Martin som vil supplere dagens sjøbaserte Aegis og en oppgradering av dagens Patriot SM-3 til block IIa.
I tillegg planlegger Japan nye fregatter og i tillegg til nye missiler til forsvar av deres fjerntliggende øyer. Det er snakk om både hypersoniske glidemissiler og nye bakkebaserte sjømålsmissiler.
JSMs søstermissil, NSM, ble brukt nettopp i en slik kystartilleri-rolle på verdens største marineøvelse i juli, faktisk i tett samarbeid med japanske styrker og missiler. Et målskip ble senket ved at den amerikanske hæren skjøt et NSM, mens Japan deltok Japan med sine egenproduserte Type 12 sjømålsmissiler.
JSM-testing
For drøyt to måneder siden inngikk Kongsberg Defence & Aerospace AS en avtale verdt 700 millioner kroner om levering av testmissiler til Forsvarsmateriell.
Testmissilene som skal benyttes under selve integrasjonen på F-35 og gjennomføres av det flernasjonale programkontoret (JPO) i samarbeid med hovedleverandøren Lockheed Martin.
Det er nærmere 16 år siden utviklingen startet, i samarbeid med Luftforsvaret og Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), nærmer det seg nå ferdig.
I mars i år ble den siste kvalifiseringstesten gjennomført, der et skarpt missil ble sluppet og styrte seg inn på et bakkemål 200 kilometer unna - uten å la seg finte ut av et narremål.
Integrasjon av missilene på norske F-35A er planlagt gjennomført i perioden 2022-2024 slik at Luftforsvaret oppnår såkalt full operativ evne (FOC) i 2025.