Om noen år kan du klatre inn i en liten japansk farkost som står med nesa i været på toppen av en japansk bærerakett, og fraktes ut i bane rundt jorden.
Du bærer romdrakt for sikkerhets skyld, med hjelm og det hele, og spenner deg fast i et behagelig sete ute ved det lille, runde vinduet. Når alle har spent seg fast og alt er klart, starter turen:
Du opplever en forbausende myk overgang fra det å være jordboer til det å kunne sveve vektløs i en polstret kabin. Du har storslagen utsikt til Afrika det ene øyeblikket og til Månen, stjernene og det beksvarte himmelrommet det neste.
Flyet roterer av hensyn til solinnstrålingen. Varmen ville ellers skape altfor store temperaturforskjeller i vinger og skrog.
Maskinen heter kanskje Mariokori. Og er muligens laget av Fuji Heavy Industries' flydivisjon.
Det pågår en utvikling verden over angående romfly. Verden trenger etter manges mening en lettere og rimeligere variant av amerikanernes omfangsrike Space Shuttle.
Et land som satser mye er Japan, trass i økonomisk vanskelige tider. Deres romfergeprogram er nå i en fase der ingeniørene skal demonstrere at de har tenkt riktig.
Kiruna-utskyting
En ubemannet prototyp skal - ifølge pressetalskvinne Naruke Eiko i NASDA - (National Space Development Agency, Japan), i de kommende ukene testes ved den svenske romfartsbasen I Kiruna.
Om alt går etter planen, vil den nærmere fire meter lange flymodellen - som nå kalles HSFD (High Speed Flight Demonstration) - skytes opp med en svensk rakett, fly fritt og lande av seg selv, på hjul.
Den viktigste delen av forsøkene i Sverige vil være å demonstrere teknikken for den siste fasen i hver fremtidige operasjon - nedstigning og landing.
Særligvekt legges på autonom kontroll slik at flyet navigerer selv og tar alle beslutninger m.h.t. nedstigning og landing.
Man skal også starte forsøk med aerodynamikken i områdene rundt lydhastigheten, de transsoniske fenomenene. Transsonisk hastighetsområde er det mest krevende for alle flygende farkoster.