SAMFERDSEL

Japanere i Norge: Vil lære av norsk t-banedrift

Effektivisering vil gi t-banen i Oslo plass til 4000 flere passasjerer per time.

Mandag kom en gruppe fra Tokyo Metro for å lære om norsk t-banedrift.
Mandag kom en gruppe fra Tokyo Metro for å lære om norsk t-banedrift. Bilde: Håkon Jacobsen
25. nov. 2015 - 18:07

I hele 2015 har Sporveien jobbet med en ny strategi for å effektivisere T-banedriften her i landet.

I den forbindelse kom representanter fra Tokyo Metro til Sporveien for å utveksle erfaringer og lære om den norske banedriften, som optimaliserer antall tog som slippes gjennom t-banetunnelen på best mulig måte.

4000 flere i timen

I dag kjører det syv tog gjennom t-banetunnelen i Oslo sentrum hver 15 minutt. I løpet av våren forventes det at det skal settes inn enda et togsett, og på sikt er ambisjonen at antallet per 15 minutter økes ytterligere.

– Med et tog til hvert 15. minutt får vi plass til 4000 flere passasjerer i timen, forteller konserndirektør Bjørn Granviken i Sporveien.

En økning i antallet tog krever nøye beregninger og detaljerte tester, da det stilles strenge krav til sikkerhetssoner mellom hvert tog.

– Men vi mener dette er mulig med de togstyringssystemene vi har i dag, sier Granviken.

I Tokyo transporterer t-banen seks millioner passasjerer hver eneste dag.
I Tokyo transporterer t-banen seks millioner passasjerer hver eneste dag.

Effektivitet

Og det er nettopp dette japanerne vil lære av Norge.

– Med seks millioner passasjerer hver dag blir logistikk helt avgjørende for at de skal ha et system som fungerer, sier Granviken.

Han viser til at Sporveiene er samarbeidspartnere i internasjonale UITP (International Association of Public Transport), der analyser har vist at den norske t-banedriften er ekstremt effektiv sammenliknet med andre store byer.

– På Majorstuen har vi fire linjer som møtes og går inn i en og samme tunnel. Japanerne kom for å se på hvordan vi får til dette, og var imponert over hvor effektiv løsningen vi har er, sier han.

Og legger til at Sporveien også selv fikk mye ny kunnskap om hvordan t-banen fungerer i Tokyo.

– En av erfaringene fra besøket er at denne type kunnskapsutveksling mellom eiere og operatører av t-banestystemer ulike steder i verden er svært nyttig. Ikke minst fordi vi må legge opp til å håndtere en betydelig vekst i antall passasjerer i årene som kommer i hovedstadsområdet. Her har Tokyo Metro svært sterk kompetanse, sier Granviken.

Les også: Derfor er nye dieselbiler verre for byluften enn gamle

Behovet for nytt

Per i dag frakter T-banen i Oslo cirka 260.000 mennesker. Men for å øke kapasiteten utover de 8000 ekstra passasjerene Sporveien forventer å kunne ta med hver time med ni tog per 15 minutter, kreves det ny infrastruktur.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Da forslag til ny kollektivløsning i Oslo ble lagt frem mandag morgen konkluderte transportetatene med behovet for en ny t-banetunnel i sentrum.

Utover dette vurderer Sporveien å investere i nytt signalanlegg.

– Vi mener en kapasitetsøkning med økt frekvens er fullt mulig med dagens system, men om vi skal gjøre t-banenettet så godt som overhode mulig og utnytte alle muligheter vi har blir det behov for investeringer i et nytt signalanlegg og ytterligere infrastruktur, sier Granviken.

Best 2015

Effektiviseringen japanerne ser til, er en del av Sporveiens strategiprogram Best 2015.

I strategiprogrammet har Sporveien ved hjelp av bedre planlegging fått hele 15 til 20 timer kjøring per t-banefører i måneden, uten å øke arbeidstiden.

Selskapet har i tillegg begynt med detaljert planlegging av hvilke tog som kjører på de enkelte linjene, og klart å korte ned tiden det tar å vaske og reparere t-banevognene.

Effektiviseringstiltakene har ført til at Sporveien har spart 330 millioner kroner de siste fire årene. Innen slutten av 2015 er målet å ha spart over 400 millioner kroner årlig på drift av t-banen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.