I hele 2015 har Sporveien jobbet med en ny strategi for å effektivisere T-banedriften her i landet.
I den forbindelse kom representanter fra Tokyo Metro til Sporveien for å utveksle erfaringer og lære om den norske banedriften, som optimaliserer antall tog som slippes gjennom t-banetunnelen på best mulig måte.
4000 flere i timen
I dag kjører det syv tog gjennom t-banetunnelen i Oslo sentrum hver 15 minutt. I løpet av våren forventes det at det skal settes inn enda et togsett, og på sikt er ambisjonen at antallet per 15 minutter økes ytterligere.
– Med et tog til hvert 15. minutt får vi plass til 4000 flere passasjerer i timen, forteller konserndirektør Bjørn Granviken i Sporveien.
En økning i antallet tog krever nøye beregninger og detaljerte tester, da det stilles strenge krav til sikkerhetssoner mellom hvert tog.
– Men vi mener dette er mulig med de togstyringssystemene vi har i dag, sier Granviken.
- Hvilken blir det? Her er tre av alternativene til ny Oslo-trikk
Effektivitet
Og det er nettopp dette japanerne vil lære av Norge.
– Med seks millioner passasjerer hver dag blir logistikk helt avgjørende for at de skal ha et system som fungerer, sier Granviken.
Han viser til at Sporveiene er samarbeidspartnere i internasjonale UITP (International Association of Public Transport), der analyser har vist at den norske t-banedriften er ekstremt effektiv sammenliknet med andre store byer.
– På Majorstuen har vi fire linjer som møtes og går inn i en og samme tunnel. Japanerne kom for å se på hvordan vi får til dette, og var imponert over hvor effektiv løsningen vi har er, sier han.
Og legger til at Sporveien også selv fikk mye ny kunnskap om hvordan t-banen fungerer i Tokyo.
– En av erfaringene fra besøket er at denne type kunnskapsutveksling mellom eiere og operatører av t-banestystemer ulike steder i verden er svært nyttig. Ikke minst fordi vi må legge opp til å håndtere en betydelig vekst i antall passasjerer i årene som kommer i hovedstadsområdet. Her har Tokyo Metro svært sterk kompetanse, sier Granviken.
Les også: Derfor er nye dieselbiler verre for byluften enn gamle
Behovet for nytt
Per i dag frakter T-banen i Oslo cirka 260.000 mennesker. Men for å øke kapasiteten utover de 8000 ekstra passasjerene Sporveien forventer å kunne ta med hver time med ni tog per 15 minutter, kreves det ny infrastruktur.
Da forslag til ny kollektivløsning i Oslo ble lagt frem mandag morgen konkluderte transportetatene med behovet for en ny t-banetunnel i sentrum.
Utover dette vurderer Sporveien å investere i nytt signalanlegg.
– Vi mener en kapasitetsøkning med økt frekvens er fullt mulig med dagens system, men om vi skal gjøre t-banenettet så godt som overhode mulig og utnytte alle muligheter vi har blir det behov for investeringer i et nytt signalanlegg og ytterligere infrastruktur, sier Granviken.
Best 2015
Effektiviseringen japanerne ser til, er en del av Sporveiens strategiprogram Best 2015.
I strategiprogrammet har Sporveien ved hjelp av bedre planlegging fått hele 15 til 20 timer kjøring per t-banefører i måneden, uten å øke arbeidstiden.
Selskapet har i tillegg begynt med detaljert planlegging av hvilke tog som kjører på de enkelte linjene, og klart å korte ned tiden det tar å vaske og reparere t-banevognene.
Effektiviseringstiltakene har ført til at Sporveien har spart 330 millioner kroner de siste fire årene. Innen slutten av 2015 er målet å ha spart over 400 millioner kroner årlig på drift av t-banen.
- Mener Barcode har skylda: Krever millionerstatning etter omfattende skader på Oslo S