Det er fortsatt ikke kjent hva som var årsaken til at et japansk F-35 styrtet i havet 9. april. Verken flyvraket eller flygeren er funnet, og søket pågår fortsatt for fullt.
Samtidig har det nå kommet fram at Japan har hatt en del tekniske problemer med sine nye kampfly, inkludert med ulykkesflyet som to ganger tidligere har måttet nødlande.
Ulykken for to uker siden var første gang et F-35A gikk tapt, mens USA mistet et F-35B for sju måneder siden.
Tekniske problemer
Ulykken skjedde kort tid etter at 302 skvadron var satt opp med 13 F-35A på flybasen Misawa, helt nord på Honshu, den største av de japanske øyene, cirka 250 kilometer sør for Sapporo.
Fram til Japan erklærte initiell operativ kapasitet (IOC) med sine F-35A i slutten av mars, har det i perioden mellom juni 2017 og januar 2019 vært sju tilfeller av nødlandinger i forbindelse med testflygninger som involverer fem forskjellige fly, opplyste det japanske forsvarsdepartementet i forrige uke, ifølge The Mainichi.
Hvorvidt alle tilfellene dreier seg om nødlandinger eller noe mindre kritiske såkalte sikkerhetslandinger, kommer ikke fram, men det har i hvert fall dreid seg om at flyene har måttet returnere til basen. Nøyaktig hva som har vært galt med flyene er også noe vagt, men det skal dreie seg om systemer knyttet til kjøling, hydraulikk, drivstoff og navigasjon.
Det japanske forsvarsdepartementet understreker at flyene i alle tilfeller har blitt erklært luftdyktige i etterkant, men at de naturligvis undersøker eventuelle sammenhenger med havariet i april.
Bygget i Japan
Mens Japans fire første F-35A ble produsert i USA, er de øvrige ferdigmontert av Mitsubishi Heavy Industries (MHI) på deres såkalte FACO («Final Assembly and Check Out»). Alle seksjonene og motoren kommer ferdig produsert til Nagoya.
Ulykkesflyet var det første av de japanskbygde flyene (79-8705/AX-5) og ble rullet ut av fabrikken på en seremoni 5. juni 2017. To av nødlandingene har vært med dette flyet. Av de fem flyene som har hatt tekniske problemer i lufta, er fire ferdigstilt i Japan.
F-35A-flyet befant seg rundt 135 kilometer øst for flystasjonen Misawa da det forsvant fra radaren. Flyet var på et treningsoppdrag sammen med med tre andre F-35A fra Misawa, og sendte et såkalt «aborting practice»-signal før det forsvant, 28 minutter etter avgang. Flygeren hadde til sammen 3.200 flytimer, hvorav 60 var i F-35.
Mens Japan rutinemessig satte sine gjenværende fly på bakken, flyr de rundt 370 andre F-35-flyene rundt om i verden som normalt, inkludert Luftforsvarets ni F-35A-fly som er stasjonert på Ørland.
- Nå er det offisielt: Japan kjøper Kongsberg-missiler
Ikke bekymret for Kina og Russland
Havdybden der flyet styret er på rundt 1.500 meter. Ettersom det kun er deler av halepartiet som er hittil er funnet, har risikoen for at Kina eller Russland skulle finne resten av flyet først vært et tema. USA har for eksempel alltid vært svært påpasselige med beskytte detaljer knyttet til flyets såkalte stealthkapasitet, eller snikeevne.
Men at det er noen reell fare for at teknologien kommer på feil hender, ble avvist fra japansk og amerikansk hold på en felles pressekonferanse i Pentagon sist fredag, ifølge flere medier som var til stede, blant andre Defense News og Flight Global.
Den amerikanske forsvarsministeren Patrick Shanahan uttalte at han ikke var bekymret for at Kina skulle finne flyet først, og understreket samtidig at USA fortsetter å støtte den japanske søkeaksjonen på alle nødvendige måter.
Det samme var budskapet fra den japanske forsvarsministeren Takeshi Iwaya, som uttalte at det ikke vil være mulig for Kina eller Russland å komme dem i forkjøpet. Han understreket samtidig at det viktigste nå er å finne flyet, deretter heve det og slik kunne komme videre i arbeidet med å finne rotårsaken til ulykken.