Javisst er det mulig å bygge store, ladbare anleggsmaskiner

Den norske Cat-forhandleren viser den første el-gravemaskinen på 23 tonn på utstillingen Vei & Anlegg. Det mest spesielle er at den er bygget i Norge.

Grønn og elektrisk: Denne Cat-graveren på 23 tonn er bygget om til el-maskin i Norge.
Grønn og elektrisk: Denne Cat-graveren på 23 tonn er bygget om til el-maskin i Norge. Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
2. mai 2018 - 15:28

Når landets største messe for anleggmaskiner åpner i dag, er endel av bakteppet økende fokus på miljø  og nullutslipp fra tradisjonelle fossile drivstoffmotorer. Kravet om 50 prosent redusjon i utslippene fra bransjen innen 2030 gjør at mange aktører i disse dager ser at de må ta grep, og det fort. Samtidig strammer særlig offentlige byggherrer grepet og skjerper kravene til hva slags maskiner som skal slippe inn på anleggsplasser, i første omgang i byområder.

Anleggsmaskiner vil derfor måtte endre sine utslipp kraftig for å nå målene, og mange har i dag begynt å se på mulighetene for elektrisk ladbare maskiner. På Vei & Anlegg på Hellerudsletta er det flere eksempler på at el-fokus også innen maskinbransjen øker, men i første omgang er det de minste maskinene som er ut til å komme med ladbare batterier. 

Derfor vekker det oppmerksomhet når Pon Norge AS er på plass med en helektrisk versjon av sin gravemaskin  323. 23-tonneren er bygget om i Norge fra drift via en vanlig dieselmotor, til en helelktrisk, ladbar versjon.

 LES OGSÅ: Historisk godt første kvartal for Volvo-konsernet

Cat - men bygget i Norge

Det var derfor en stolt adm.dir Etik Sollerud i Pon Norge som i dag i dag kunne vise fram første Cat-maskinen med batterielektrisk drift, bygget i Norge. 

Adm.dir Erik Sollerud i Pon Norge AS mener at vi bare har sett starten av elektrifiseringen av anleggsmaskiner. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Adm.dir Erik Sollerud i Pon Norge AS mener at vi bare har sett starten av elektrifiseringen av anleggsmaskiner. Foto:  Jarle Skoglund

Han forteller at utviklingen har skjedd som et resultat av at etterspørselen er begynt å komme etter større nullutslippsmaskiner, og at siden Norge ligger i forkant i å ta i bruk slik teknologi, måtte de ta utviklingsrollen på dette området selv.

– Denne maskinen er et symbol på noe helt nytt i anleggsbransjen, men som vi vil se mere av i fremtiden. Denne maskinen vil gjøre en stor forskjell på utslippene på oppdrag i sentrale strøk, og det er det vi forbereder oss på, sa Sollerud.

Kapasitet til 5- 7 timers drift

Den elektriske Cat-graveren har batterikapasitet til økter på 5 til 7 timer mellom hver ladning. Prisen er i utgangspunktet tre ganger høyere enn en standard dieselsdrevet versjon, men infølge Pons utviklere blir totalkostanden ikke så avskrekkende som den første kan virke.

For det første bedrar Enova med statlige tilskudd opptil 40 prosent av merkostanden i forhold til en standardmaskin. Ved 12 000 driftstimer tilsvarer spart dieselforbruk 1 million kroner. I tillegg vil slitestyrken på en batteribasert enhet vil være lengre enn en dieselmotor; 20 000 timer mener utviklerne at en slik maskin godt vil tåle.

– Og dette til sammen gjør at regnestykket ikke blir så gærent, mener Erik Sollerud.

 LES OGSÅ: Se bilder fra årets Vei og Anlegg på Hellerudsletta

Skal produsere 5 - 10 maskiner i år

Han forteller at Cat ikke på sentralt hold ikke har noen umiddelbare planer om å utvikle el-maskiner, og man fra USA følger utviklingen av el-maskiner i Norge med "positiv nyskjerrighet".

Veidekke har allerede bestilt den første ordinære el-maskinen fra Cat, som skal leveres i begynnelsen av august. Pon-sjefen forteller at de i år vil produsere mellom 5 og 10 maskiner av denne typen. Samtidig vuderer de om de skal elektrifisere andre modeller og størrelser i Cats maskinprogram.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.