Fergesambandet Jektvik-Kilboghavn ligger langs fylkesvei 17 på Helgeland, og krysser Værangen og Sørfjorden.
Nå skal fergekaia på Jektvik-siden få ny bru, og i og med at den nye brua blir lengre og bredere enn dagens bru, må det lages nye betongkonstruksjoner. Eksisterende betongkonstruksjoner rundt dagens bru skal rives etappevis og i forkant av oppbygging av nye konstruksjoner. Det skal også utføres arbeid under vann i forbindelse med etablering av nye heistårn for den nye brua. På land må det også gjøres grave og sprengningsarbeider.
Tre entreprenører har levert anbud på denne delen av jobben:
HAK Entreprenør: 12.649.050
Implenia: 14.646.896,40
Moldjord Bygg og Anlegg: 22.132.093,75
Levering og montering av ny fergebru er utlyst i en egen kontrakt. Denne skulle egentlig inneholde opsjon på leveranse av flere kaier. På grunn av usikkerhet rundt prosjektering og bevilgninger ble imidlertid dette ikke noe av, og kontrakten omhandler bare leveransen til kaia i Jektvik, får veier24 opplyst:
HAK Entreprenør: 3.874.771
Imo sveiseindustri: 3.907.036
Den nye fergekaia skal stå ferdig innen 28 februar neste år.
LES OGSÅ: Motorhavari førte til røykutvikling i ferge