– Vi mener banen er et viktig prosjekt for klima og verdiskaping, fastslår leder av Aps Nordområdeutvalg Martin Henriksen.
Utvalget har samlet seg om at man ønsker å realisere Nord-Norgebanen og få på plass et grundig beslutningsgrunnlag som får prosessen videre.
Kan komme inn i Nasjonal Transportplan
– Arbeiderpartiet har store ambisjoner om å satse i nord, ikke minst gjennom moderne infrastruktur. Vi mener et klimavennlig alternativ for transport av gods fra nord til markedene i sør kan gi store ringvirkninger for næringslivet og vil flytte mer tungtransport fra veiene, sier Henriksen.
Han understreker at dette er et stort prosjekt og at det er viktig å få alle fakta og muligheter på bordet for å ha et ordentlig beslutningsgrunnlag slik at Nord-Norgebanen kan komme inn i Nasjonal Transportplan.
Førstkommende tirsdag legges hele rapporten fra Nordområdeutvalget fram i Tromsø.
Deretter skal forslagene fra utvalget behandles av Arbeiderpartiets programkomité før landsmøtet endelig avgjør hva partiet går til valg på i 2021.
Diesel, strøm eller hydrogen?
I Norge går Nordlandsbanen i dag på diesel. Carl Åge Bjørgan, norgessjef i Alstom, mener hydrogen ville vært en ideell energibærer.
– I Norge er den lengste strekningen som ikke er elektrifisert Nordlandsbanen på over 700 kilometer. Den vil i utgangspunktet være ideell for hydrogendrift på grunn av behovet for lang rekkevidde mellom fyllinger, sa han til Teknisk Ukeblad tidligere i år.
Mens norske jernbanemyndigheter har lagt hydrogenplanene på is for Nordlandsbanen, jobbes det mye med utvikling og testing av hydrogentog andre steder i Europa.
Budsjettlekkasje: Regjeringen vil gi 1,1 milliarder kroner mer til drift og vedlikehold av riksveier