MOTOR

Jernbanetilsynet fornøyd med nødsambandstiltak

Tog. NSB. Bergensbanen. Oslo S. Jernbane. Skinner. Samferdsel.
Tog. NSB. Bergensbanen. Oslo S. Jernbane. Skinner. Samferdsel. Bilde: Jernbaneverket
Stein Jarle Olsen
31. juli 2008 - 15:38

Det var 1. juni at et tog på Gjøvikbanen var involvert i en dødsulykke, og det ble raskt klart at det i det tilfellet hadde vært problemer med det såkalte GSM-R-systemet som brukes til nødsamband på norske tog.

Trøbbel

Det har også tidligere i år blitt avdekket problemer med togradioer av typen MESA 25, som i noen tilfeller "fryser" og blir utilgjengelige, pluss at det kunne oppstå feedback når togene var utstyrt med flere typer telefoner.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Teknisk Ukeblad Media
Ny app: Slik blir TU bedre på mobil

Dette har blant annet Norsk Lokomotivmannsforbund uttrykt seg bekymret over.

Vurdering

Jernbaneverket og NSB skisserte i forrige uke ulike tiltak som de mente ville gjøre nødsambandet på togene sikrere, og Samferdselsdepartementet ba derfor Statens jernbanetilsyn om å komme med sin vurdering av tiltakene.

Først og fremst ville NSB og Jernbaneverket benytte seg av fastmonterte 2W OPH 940-radioer i en unntaksperiode, ettersom de anslo at det ville ta minimum fire måneder å fikse problemene med MESA-radioene.

NSB ville også utstyre alle lokomotivførere med egen GSM-R-telefon innen utgangen av august, ettersom disse ikke ville føre til feedback når de ble brukt sammen med MESA-radioene.

- Tilstrekkelig

Jernbanetilsynet skriver i et brev til Samferdselsdepartementet:

"Tilsynet vurderer sikkerheten på jernbanen fortløpende. (...) Det er tilsynets oppfatning at aktørene har ivaretatt sikkerheten hele veien, og at det gjøres et godt arbeid med å granske feil og iverksette tiltak for å korrigere feilene. Tilsynet vurderer tiltakene som er beskrevet av Jernbaneverket og NSB AS som tilstrekkelige."

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.