10,079 millioner kroner vil Risa ha for å bygge brua. Stangeland Maskin fra Sola vil ha 10,385 mill.
Ytterligere tre entreprenører har meldt sin interesse for oppdraget: Skanska (11,687 mill.), Rygg Maskin fra Randaberg (11,726 mill.) og Bjelland fra Klepp (14,564 mill.).
Brua skal gå parallelt med en bru som fører fylkesveg 328 over E39. Denne vegen er også kjent som Somaveien. Behovet for gangbrua er udiskutabelt. På begge sider av E39 er det et godt utbygget tilbud for gående og syklende, men over europavegen er det en missing link.
I 2000 var gangbrua med på en liste over prosjekter som Sandnes kommune førte opp i forbindelse med transportplanen for Nord-Jæren. Meningen var at prosjektene skulle realiseres innen 2007.
Det hjalp lite å bli prioritert. På østsiden av E39 er gang/sykkelvegen ført fram til stedet hvor landkaret til den nye brua skal stå. Et betongelement varsler myke trafikanter om at det er slutt på vegen.
E39 har fire felt der Somaveien krysser. Den nye brua blir en slakkarmert platebru med samme spenninndeling som kjørebrua ved siden av: To spenn på 17,3 meter over kjørebanene og to endespenn på 11,5 meter - totalt 57,6 meter. Bredden blir fire meter. Anlegg av ca. 200 meter tilstøtende gang/sykkelveg vest for E39 inngår i entreprisen.
Mot slutten av august neste år skal jobben være fullført.