På andreplassen ligger det norske datterselskapet til det spanske firmaet Aldesa Construcciones. Det vil ha 48,147 mill. for jobben. De andre som puster Birkeland i ryggen er BMO Tunnelsikring fra Kongsberg (48,312 mill.) og Tom Sturbakk fra Bodø (48,381 mill.). Mesta ligger heller ikke langt bak med 49,314 mill.
Ytterligere tre entreprenører ga anbud under 56 millioner: VVB Norge fra Stokke (52,6 mill.), NCC (53,6 mill.) og One Nordic Kraftmontasje fra Vestnes (53,8 mill.).
En årsak tilden store oppslutningenom konkurransen er at både elektroentreprenører og anleggsentreprenører ga pris. I tillegg til de nevnte deltok Gjerden Fjellsikring, Implenia og Skanska.
Byggeleder Thorleiv Hurthi i Statens vegvesen er fornøyd med oppslutningen om konkurransen, men har er ikke overrasket. - Vi venter alltid med at alt fra 0 til langt mer enn 11 entreprenører skal gi pris, sier han.
Bermålstunnelen er 1 639 meter lang. Den inngår i fylkesveg 53 på sørsiden av Årdalsfjorden. Den krysser kommunegrensen mellom Lærdal og Årdal. Innen 16. oktober neste år må den være oppgradert.
Anbudsfristen var opprinnelig satt til 15. september, men den ble utsatt på grunn av en trykkfeil. I følge utlysningen ble verdien av entreprenørarbeidet anslått til mellom fire og seks millioner kroner. Det er selvfølgelig altfor lite for å oppgradere en tunnel med den lengden til en standard som tilfredsstiller tunneldirektivet. Det lave anslaget fikk noen entreprenører til å miste interessen.