Andreplassen holdes av Scanmatic (43,1 mill.), nr. tre er ONE Nordic Kraftmontasje (44,3 mill.) og nr. fire er OneCo (44,4 mill.). Ytterligere en elektroentreprenør har gitt pris, men den ligger høyt over de andre. Den er på 57,6 mill. og kommer fra KT Electrotech, som har overtatt etter det konkursrammete danske firmaet KB Electrotech.
Lederen for prosjektet E136 Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen, Halgeir Brudeseth er fornøyd med resultatet. - De jevne prisene viser at det har vært bra konkurranse, sier han.
Begge sikrer mot ras
Mellom de to tunnelene som oppdraget omfatter er det bare 750 meter. Vågstrandstunnelen er 3 665 meter lang, Måndalstunnelen er 2 080 meter. Begge har som oppgave å beskytte trafikantene på E136 mot ras, men det er en viktig forskjell mellom dem: Vågstrandstunnelen er under anlegg, Måndalstunnelen har vært i bruk i over 20 år.
I Vågstrandstunnelen og på tilstøtende veger skal det utføres elektrotekniske installasjoner med tilhørende leveranser. Oppdraget omfatter også motordrevne rulleporter mot nisjer for tekniske bygg, skilting i tunnelen og i dagsoner, og master og teknisk infrastruktur for en bomstasjon ved tunnelen.
Nattarbeid i Måndalstunnelen
I Måndalstunnelen skal nødsamband og styringsanlegg oppgraderes og belysningsanlegg med kabler og kabelstiger skal skiftes ut. Arbeidet i denne tunnelen må utføres om natten. Da vil trafikken på E136 bli avviklet med manuell dirigering og følgebil på den nedlagte vegstrekningen på utsiden av tunnelen.
Den som får kontrakten skal blant annet montere fem hovedtavler, åtte nødstrømstavler, fem styretavler, 16 UPS, 5,9 km kabelstiger, 32 master og veglysarmaturer, 607 tunnelarmatur, 148 ledelys, 16 vifter, 22 nødstasjoner, en nødtelefonsentral, 5,8 km utstrålende antennekabel, 8,6 fiberkabel, 46,8 km sterkstrømkabler og 45 innvendig belyste skilt.
Arbeidet i Vågstrandstunnelen må avsluttes tidsnok til at tunnelen kan åpnes for trafikk før jul. Da må også arbeidet i Måndalstunnelen være ferdig.