Tredje og siste deltaker i konkurransen er Bertelsen & Garpestad fra Egersund, som har gitt et anbud på 59,032 mill.
- Prisnivået er noe høyere enn vi regnet med, sier byggeleder Egil Grønskei i Statens vegvesen. - Det kan ha sammenheng med at det er mange oppgraderingsjobber for tiden.
Grønskei er ikke bekymret over situasjonen selv om Vegvesenet må ut med litt ekstra.
- Vi vil at entreprenørene skal tjene på oppdragene. Som en stor byggherre er vi interessert i å ha levedyktige entreprenører som vi kan stole på. Vi vil ikke at det skal dukke opp selskaper som dumper prisene og krangler på alt mulig senere, sier Egil Grønskei.
Høgenheitunnelen er 621 meter lang og inngår i riksveg 354. Den ble åpnet i 1962 samtidig med Brevikbrua. Det elektriske anlegget er i så dårlig forfatning at det måtte oppgraderes selv om det ikke hadde vært noe tunnelsikkerhetsdirektiv å oppfylle. De gamle kabelbruene som er hardt angrepet av rust, blir skiftet ut. De nye er av syrefast stål.
Oppdraget omfatter også mange oppgaver som ikke har noe med krav fra EU å gjøre. Hele vegoverbygningen blir fjernet, og det skal legges nye drens- og overvannsledninger. I den forbindelsen blir kjørebanen blir senket for å øke fri høyde fra 4,1 til 4,2 meter.
Ca. en tredjedel av tunnelen er sikret med betonghvelv med mambran over. Nå er det påvist skader på membranen. De skal utbedres, men hvelvet blir beholdt. Der det ikke er betonghvelv, skal fjellet sikres med bolter og sprøytebetong
Cowi har utført prosjekteringen med hjelp av Rassmussen & Strand til elektroarbeidet.
Oppgraderingen skal være fullført i mars neste år. I løpet av anleggstiden blir tunnelen stengt for vanlig trafikk i to måneder. For øvrig skal arbeidet utføres om natten.