Det er Marthinsen & Duvholt som holder som holder andreplassen med 120,819 mill.
Det er også ganske jevnt bak de to i teten. NCC er nr. tre med 121,1 mill., fulgt av Isachsen Anlegg (123,5 mill.), Veidekke (126,1 mill.) og AF Gruppen (131,2 mill.).
Oppdraget består i å legge om fylkesveg 32 over en strekning på 600 meter. I hver ende skal det etableres en rundkjøring. Den nye vegen får to felt. Prisnivået kan virke svimlende for en så kort strekning, men det synes ikke byggeleder Kari Tisjø Tveit i Statens vegvesen. Hun er veldig fornøyd med anbudene.
- Dette er en komplisert jobb. Det er over 2 000 poster som skal prises. Det er veldig bra at så mange som seks entreprenører tok seg tid til å regne på denne jobben.
- Hva er det som gjør jobben komplisert?
- Det er flere årsaker. Grunnforholdene er svært vanskelige. Vegen skal delvis gå over kvikkleire. Grunnvannet står høyt på hele strekningen. Dessuten er det mye trafikk som entreprenøren må ta hensyn til både på veg og bane. Den nye fylkesveg 32 skal gå innenfor sikkehetssonen til jernbanen. Arbeidet på vegen må stoppes i forbindelse med togpasseringer, sier Kari Tisjø Tveit.
Oppdraget omfatter to opsjoner. Den ene gjelder ombygging av en rundkjøring, den andre gjelder etablering av en 300 meter lang gangveg.
Den som får kontrakten skal også utføre SRO- og elektroinstallasjonene i Hovengatunnelen. Det er en 400 meter lang løsmassetunnel som blir støpt av AF Gruppen.
Omleggingen av fylkesveg 32 er delt i to entrepriser. Hovengatunnelen inngår i den første.
Den nye fylkesvegen skal være klar for trafikk 1. juni 2018. Prosjekteringen av den er utført av Multiconsult.