Det er Birkeland Entreprenørforretning fra Gulen i Sogn som leder konkurransen, tett fulgt av Implenia (89,444 mill.) og Mesta (89,863 mill.).
De to siste anbyderne er BMO Entreprenør (95 mill.) og Norsk Bergsikring fra Askvoll i Sunnfjord (95,645 mill.).
Første gang denne jobben ble utlyst var i juli i fjor. Fem entreprenører deltok i konkurransen den gangen også, men bare Birkeland og BMO Entreprenør ga anbud på nytt.
Gaute Strømme i Region vest, som har vært byggeleder fram til nå, er fornøyd med resultatet. - Prisene er mye jevnere enn forrige gang. Før vi har kontrollregnet virker det som entreprenørene har lagt mye arbeid i å få riktige priser, sier han.
Alle klaget
Første konkurranse endte med at alle fem anbud ble avvist. Alle avvisningene ble påklaget. En av klagerne var BMO Elektro, som to av anbyderne ville bruke som underentreprenør.
Etter at klagene var gjennomgått, godkjente Vegvesenet BMO Elektro. Dermed sto man igjen med to kvalifiserte anbydere. Problemet var bare at et av anbudene var uakseptabelt høyt. Dermed var det ingen reell konkurransen, mente Vegvesenet. Resultatet ble ny utlysning.
20 cm høyere
Oppdraget gjelder oppgradering av Ottatunnelen (572 meter), Røneidtunnelen (656 meter) og Råumtunnelen (514 meter). Alle inngår i fylkesveg 55.
De tre tunnelene skal få en standard som tilfredsstiller Tunnelsikkerhetsforskriften. Dessuten skal PE-skum skiftes ut i alle tunnelene, og Røneidtunnelen skal strosses til en fri høyde på 4,2 meter. I dag kan ikke biler som er høyere enn 4 meter kjøre gjennom tunnelen.
1. mai neste år går fristen for ferdigstillelse ut.