ARKIVNYHETER

Jevnt mellom Vestfold-entreprenører i Drammen

Vestsiden av Holmestrandveien bærer preg av minimal omtanke for myke trafikanter. Noen steder går parkeringsplasser og industriområder i ett med kjørebanen. I september neste år blir det mye bedre.
Vestsiden av Holmestrandveien bærer preg av minimal omtanke for myke trafikanter. Noen steder går parkeringsplasser og industriområder i ett med kjørebanen. I september neste år blir det mye bedre. Bilde: Anders Haakonsen
28. mai 2009 - 17:55

Anbudet fra Marthinsen & Duvholt er på 25,099 millioner kroner. Arne Olav Lund vil ha 25,166 millioner. Kaare Mortensen er trolig sjanseløs med 27,417 millioner. Det er også de to lokale firmaene Aktiv Veidrift (29,281 mill.) og Isachsen Entreprenør (29,786 mill.).

Oppdraget er det siste i forbindelse med utbyggingen av E 18 gjennom Drammen. Riksveg 282, også kjent som Holmestrandveien, var en gang en del av E 18. Den mistet de grønne skiltene da Kleivene tunnel ble åpnet i 1978, men den beholdt funksjonen som sørvendte ramper mot E 18 for en stor del av Drammens befolkning. Vegen bærer fortsatt preg av at den ble prosjektert for å slippe bilene fortest mulig fram uten særlig tanke på de som bor langs den.

Vegvesenet vil nå fjerne det preget. Etter at utbyggingen av E 18 til fire felt gjennom Drammen ble fullført i januar i år, er målet at mest mulig av trafikken til og fra Drammen skal gå gjennom krysset på Bangeløkka. Dette skal man oppnå blant annet ved å bygge om riksveg 282. Nå skal myke trafikanter få bedre forhold på bekostning av bilistene. Kjørebanen blir snevret inn og det etableres sammenhengende gang/sykkelveg på vestsiden av vegen over en 1 100 meter lang strekning. Det blir også etablert opphøyde gangfelt.

På østsiden av vegen er det allerede gang/sykkelveg på halvparten av den 1 100 meter lange strekningen. Den blir nå oppgradert. På resten av vegen er det ikke behov for noe tilbud til myke trafikanter.

Vegvesenet tar sikte på anleggestart rundt 1. september. Arbeidet vil pågå i ca. et år.

Entreprisen omfatter også riving av et hus på Frydenhaug som rommer Vegvesenets prosjektkontor for E 18. Tomten det står på er omgitt av spuntvegger som stikker opp av skråningen langs E 18. Det er langt fra noen pryd for øyet.

Inntil videre er det behov for huset fordi det gjenstår mye kontorarbeid i forbindelse med det omfattende E 18-prosjektet. Når dette er avsluttet, blir huset fraflyttet. Det skal skje innen 1. februar neste år. Deretter skal entreprenøren som får kontrakten fjerne huset og spuntveggene og sprenge bort noen knauser. Innen sommeren neste år skal alle spor etter prosjektkontoret være slettet.



Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.