ELKRAFT

Jobber med Norges største maskin

Det elektriske nettet i Norge henger sammen som om det var en landsomfattende gigantisk maskin. Den trenger pass og kjærlighet hele tiden.

Forsker og instituttleder ved NTNU; Anngjerd Pleym.
Forsker og instituttleder ved NTNU; Anngjerd Pleym. Foto: Odd Richard Valmot
10. aug. 2023 - 16:46
Background image blurred
Teknisk sett

Teknisk sett

En podkast om teknologi, av Teknisk Ukeblad

Gå til podkasten

Instituttleder ved NTNUs Institutt for elektrisk energi, Anngjerd Pleym, jobber med det hun kaller ryggraden i det norske energisystemet; det elektriske systemet. Et veldig stort og mye mer komplekst system enn det folk flest er klar over.

Det elektriske systemet er underlagt mange fysiske lover som vi må forholde oss til. Ikke minst at det må være balanse mellom produksjon og forbruk hvert millisekund.

Det norske elsystemet kjennetegnes av at de store magasinene, som er vinterbatteriene våre, ligger på Vestlandet og krever stor overføringskapasitet til det store forbruket som er på Østlandet. Magasinene er grunnstenen i den norske forsyningssikkerheten, men kablene til utlandet er også viktige. Mange har den oppfatning at dette er noe nytt, men vi har hatt utveksling med spesielt Sverige i mange tiår. Forbindelsene handler ikke bare om import og eksport av strøm, men også det som kalles frekvensstøtte. Hvis ikke nettfrekvensen er temmelig presis på 50 Hz oppstår en masse problemer.

Pleym mener at de høye prisene vi så i vinter er et signal om hva som kommer. Norge er i ferd med å få fra en overskuddssituasjon til en med underskudd av elkraft.

Bjørn Laksforsmo, direktør i drifts- og vedlikeholdsdivisjonen i Vegvesenet, sier systemet de har brukt 16 millioner kroner på aldri var i reell drift hos Vegvesenet. Her fra da Vegvesenet holdt frokostmøte om grønn asfalt i mai.
Les også

Vegvesenet: Brukte 16 mill. på IT-verktøy – nå skrotes det

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.