Ifølge kilder i Aetat bør det ikke være altfor vanskelig å få ny jobb for de fleste av de 45 SAS-ingeniørene som sannsynligvis mister jobben på Gardermoen.
- Slike ingeniører antas å ha høy spisskompetanse og sånt trenger man fortsatt i norsk industri, selv om deler av den sliter akkurat nå. Det sier kilden som ikke vil navngis.
SAS har besluttet å konsentrere tyngre flyvedlikehold på Arlanda. Der har hovedbasen for Boeing 737 ligget siden disse flyene ble anskaffet.
For de to tapende basene - Gardermoen og Kastrup - er konsekvensen å måtte si opp flere hundre ansatte.
SAS vil foreløpig ikke bekrefte tallene, men NITO-tillitsvalgt Magne Aga bekrefter til NITO's hjemmeside, at minst 450 personer mister jobben ved en flytting. Blant disse en stor gruppe ingeniører.
- Vi er 45 medlemmer her og alle ser ut til å miste jobben hvis dette forslaget gjennomføres, sier han.
I SAS' interne konkurranse skulle basen med de laveste kostnadene "vinne " vedlikeholdet, forteller Aga. De verkstedansatte på Gardermoen er frustrert og tviler sterkt på til de tall SAS har tatt utgangspunkt i.
- Det er store feilkilder i tallene som er lagt til grunn for flyttingen, sier Aga.
Han hevder at det er tatt merkelige valutahensyn og at det åpenbart er feil i pensjonskostnadene, blant annet er det ikke tatt hensyn til ulik utregning av pensjon i Norge og Sverige.
- I sum er forskjellen i omkostninger vel 26 millioner kroner i svensk favør, men her har man tatt den høyeste kursforskjellen mellom norske og svenske kroner og ført den fremover, sier Aga.