Dale sendte før helga to brev til Vegdirektoratet, som omhandler økte fartsgrenser på veinettet.
Anleggsplasser
Det ene dreier seg om å se på muligheten for å kunne øke fartsgrensen forbi anleggsområder.
– Ved veiarbeid vil det i stor grad være lavere fartsgrenser for å vareta tryggheten på veien. Når arbeidet er avsluttet for dagen eller uken, skal det derimot være mulig å kjøre i opprinnelig fartsgrense. No ber vi Statens vegvesen se på egne retningslinjer slik at midlertidige fartsgrenser bare blir benyttet når det er nødvendig, sier statsråden i en pressemelding.
Dersom det ikke er grunnlag for å sette ned fartsgrensen, fordi arbeidet er avsluttet og ingen maskiner er til hinder for vanlig trafikk, skal den ikke settes ned. Det fører til utålmodige bilister som i verste fall blir frustrerte og kan skape farlige situasjoner. Det må vi forhindre, seier Dale.
I brevet ber ministeren om at direktoratet ser på sine egne retningslinjer, og at skilting av nedsatt fartsgrense blir praktisert i samsvar med intensjonen.
Vegdirektoratet har fått frist til 2019 med å følge opp dette og rapportere inn til departementet.
Høyere fartsgrenser
I et annet brev ber statsråden Vegdirektoratet om å kartlegge strekninger der fartsgrensen er lavere enn det som veien opprinnelig var dimensjonert for. Dette for å vurdere om fartsgrensen kan settes opp.
– Riktige fartsgrenser er vesentlig for å kunne utnytte eksisterende veiinfrastruktur best mulig. Den respekten trafikantene har for skiltede fartsgrenser, avhenger dessuten av at grensene virker fornuftige og logiske ut fra hvordan trafikantene selv oppfatter forholdene på veistrekninga. Derfor ber jeg nå om denne gjennomgangen.
Gjennomgangen skal inneholde beregningsgrunnlaget for de samfunnsøkonomiske vurderingene som er gjort på de aktuelle strekningene.
– Ingen ønsket situasjon
– Vi har mottatt oppdraget fra Samferdselsdepartementet, og vil nå gå gjennom våre retningslinjer og praksis for å bedre å sikre at regelverk og intensjon med arbeidsvarsling ivaretas. Dette omfatter også behovet for å følge opp og kontrollere entreprenørene som har ansvar for nedskilting av fartsgrense ved veiarbeidsområder. Vi er kjent med at det i noen tilfeller er nedsatt fartsgrense over lengre tid og lengre strekning enn planlagt og nødvendig. Dette er ikke en ønsket situasjon. Samtidig er det viktig å være klar over at det kan være gode grunner for at farten er satt ned i veiarbeidsområder, selv om det ikke er veiarbeidere til stede, skriver trafikksikkerhetsdirektøpr i Statens vegvesen Guro Ranes i en epost til veier24.
Det kan være andre forhold som gjør at farten må settes ned for å ivareta trafikksikkerheten, slik som for eksempel; redusert sikt, ujevn vei, manglende rekkverk og maskiner og utstyr lagret langs veien, legger hun til.
Når det gjelder økte fartsgrenser svarer hun følgende:
– Vi har mottatt oppdraget fra Samferdselsdepartementet og vil nå gå i gang med å planlegge hvordan vi skal svare ut oppdraget med å vurdere hvilke veier som kan være aktuelle for høyere fartsgrenser. Dette er et omfattende arbeid, og det er derfor for tidlig å si noe om når denne gjennomgangen kan være ferdig.
LES OGSÅ: Statens vegvesen og Nye Veier slakter plan om ny E8 i Troms
LES OGSÅ: Samferdselsdepartementet har delt ut fire millioner til lokale trafikksikkerhetstiltak