Jondalstunnelen er det samferdselsprosjektet der det meste har lykkes: Prisen ble lavere enn planlagt, byggingen gikk raskere enn forventet og antall brukere har vært høyere enn det som var lagt til grunn for bompengefinansieringen.
Tunnelen har vist seg å være så populær for trafikantene, at nedbetalingstiden kan være over allerede ti år etter åpningen. Det vil si fem år tidligere enn opprinnelig planlagt.
Tre år har gått siden Jondalstunnelen på fylkesveg107 mellom Mauranger og Jondal ble åpnet. Den 10,4 kilometer lange tunnelen gjorde reisetiden mellom Odda og Bergen 40 minutter kortere, noe som også har kommet trafikanter over E134 Haukeli til god nytte.
– Det er et veldig godt prosjekt og det er kanskje et betre prosjekt enn mange trudde på førehand. Jeg tror befolkningen har oppdaget hvilke muligheter denne tunnelen har gitt for regionen, sier styreleiar Svein Halleraker i Jondalstunnelen AS til NRK Hordaland.
Hardangerbrua verre stilt
For prestisjebrua over Hardangerfjorden har utviklingen gått i motsatt retning. Her sprakk både kostandsoverslaget og byggetiden, og fortsatt ligger trafikken godt bak en ÅDT på 2000 biler slik det ble slått fast i prognosen.
Einar Lutro i Hardangerbrua AS sier til NRK at det vil ta mer enn 15 år å betale ned brua – men ser ikke bort fra at det kan gå opp mot 20 år.
År | Jondalstunnelen | Folgefonntunnelen |
2012 | 36 168 | 281 076 |
2013 | 134 660 | 345 752 |
2014 | 155 277 | 356 890 |
2015 | 144 771 (per september 2015) | 319 641 |
Årsdøgntrafikk | ||
2013 | 369 | 947 |
2014 | 425 | 978 |
Kilde: NRK