PROSJEKTER

Jubel i nord: Gjennomslag i Skarvbergtunnelen i dag

I dag var det jubel og feststemning for alle som har jobbet med å bygge den nye Skarvbergtunnelen på E69 til Honningsvåg og Nordkapp. Hos entreprenøren Skanska er de ekstra lykkelige: De har stanget seg gjennom et motvillig fjell som også er hellig for mange.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. mai 2021 - 14:13

– Det er alltid moro når den siste salva går av og det blir mulig å gå eller kjøre gjennom fjellet. Men dette gjennomslaget vil jeg nok huske ekstra lenge. Det har vært en stri tørn, men vi har stått på og jeg er utrolig stolt over jobben våre dyktige tunnelarbeidere har gjort, sier prosjektleder i Skanska, Tor Gildestad.

Dagens Skarvbergtunnel ligger mellom Olderfjord og Honningsvåg. Den tilfredsstiller ikke myndighetenes krav og er ulykkesbelastet. I tillegg er deler av veien før og etter tunnelen svært skredutsatt.

Totalt bygges det nå rundt 6,8 kilometer ny E69 der den nye tunnelen utgjør nesten 3,5 kilometer. Ny tunnel bygges med fysisk skille mellom bilister og myke trafikanter, for å sikre at alle kan ferdes trygt i tunnelen, forteller Statens vegvesen i en pressemelding.

Bildet er tatt 11. august og er publisert av ukrainske myndigheter. Det viser røyk som stiger fra et kjøletårn ved Zaporizjzja-kraftverket etter en brann. Brannen påvirket ikke kraftverkets reaktorer.
Les også

FN: Sikkerheten forverret på atomkraftverk i Ukraina

Samisk helligdom

Da anlegget startet i 2019 måtte en diger stein inne i Skarvbergvika knuses og fjernes fordi den lå midt i traseen til den nye veien. Men, dette var «han», en av tre samiske offersteiner i området. Også omtalt som «far» i vika. I årtusener har «han far» stått der og sett forelsket over til «ho mor», en offerstein på den andre siden av vika. Å flytte på en sieidi (hellig sten) kan være ille nok, men å ødelegge den, det kan straffe seg. Særlig når «sjefen sjøl» står oppå fjellet og ser alt. Sjefen er en spiss fjellformasjon formet som en mann med kappe.

– Jeg advarte dem mot dette. Det forteller lederen for reinbeitedistriktet i området, Mikkel Sara. Hans familie har drevet med rein her under det hellige fjellet i generasjoner. For ham er nærheten til og samspillet med naturen viktig. Og han har sin tro.

– Du vet, skader man en sieidi, kan gudene eller andre med magiske krefter bli sint og sende en vond Stallo (et troll i samisk mytologi). Stalloen gjør livet surt for dem som har krenket helligdommen. Jeg ser ikke bort i fra at det kan ha skjedd her, sier han.

Så langt ser det ut som om 2024 vil bli et toppår når det kommer til forsinkelser og innstillinger på norsk jernbane.
Les også

Går mot dystre togrekorder

Troll i ord

Siden «han far» ble tatt av dage har anlegget opplevd mange uhell og mye trøbbel. I mars i fjor oppstod det plutselig brann i verkstedteltet. Store verdier gikk tapt. Hverken politiet eller forsikringsselskapets etterforskere fant brannårsaken. Et par uker etterpå gikk det et snøskred ved tunnelåpningen i Skarvbergvika som ødela utstyr. Heldigvis ble ingen skadet. Det begynte å gå rykter om at noen hadde kastet en samisk forbannelse over prosjektet, at det var gannet.

Blant annet måtte anleggssjefen to ganger sende alle hjem i flere uker etter mistanke om Covid-19 smitte hos de ansatte. Og en lang rekke utfordringer inne i det stae fjellet har de slitt med helt fram til i dag. Det gjør prosjektleder Gildestad litt tankefull.

– Hva skal man egentlig tro? Vi knuser kjærligheten mellom to samiske helligdommer for å bygge en sikker helårsvei til det verdenskjente platået. Siden har vi nærmest vært forfulgt av uhell, smiler han.

Underveis ble det etter råd fra lokalbefolkningen forøkt å gi offersteinen "ho mor" blomster.

Atomkraftverket på Three Mile Island på et bilde fra 2011.
Les også

Vil starte opp atomkraftverk for at Microsoft skal få nok strøm til KI

Omfattende sikringsarbeid

Både oppdragsgiver Statens vegvesen og Skanska var klar over at fjellet var dårlig og at driving og sikring av tunnelen ville by på arbeidskrevende utfordringer. Det ble anslått at det måtte bygges minst 60 betongbuer for å sikre løst fjell inne i tunnelbuen.

Nå, ett år etter planen har Skanskas 95 tunnelarbeidere armert, forskalet og støpt 790 betongsikringsbuer.

For å sikre de ansatte under arbeidet inne i tunnelen ble det anslått at det ville gå med minst 6000 speilingsbolter. Dette er lange og tykke armeringsjern som bores inn og støpes fast i fjellet over neste salve før det skytes.

Når salva går av, står boltene igjen og danner et armet tak i himlingen. Det skal hindre at stein detter ned på dem som jobber på og rundt boreriggen. I Skarvberget er det brukt 20.000 speilingsbolter.

– Det er krevende å jobbe under slike forhold, selv for erfarne tunneldrivere. Skanska og deres ansatte skal ha ros for HMS-arbeidet sitt. Så langt har vi ingen alvorlig skadde på anlegget, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Edgar Olsen.

En trikk sporet av og kjørte rett inn i butikken Eplehuset i Storgata i Oslo tirsdag formiddag.
Les også

Ingenting som tilsier feil med trikken eller infrastrukturen

Kostbart fjell

Omfattende sikringsarbeid tar ikke bare mye tid, det koster mye penger. For å få plass til sikringsbuene av betong må profilen på tunnelen utvides. Det må bores ut cirka 50 centimeter mer av fjellet hele veien rundt. Det skaper også store mengder ekstra stein som må fraktes ut i dagen.

Sluttkostnaden for prosjektet ser ut til å bli om lag 1420 millioner kroner. Det er drøyt 500 millioner kroner mer enn opprinnelig forutsatt. Årsaken er de store utfordringene med fjellet.

– I Vegvesenet har vi veldig gode geologer. De treffer blink på utfordringene som vil møte oss i ni av ti tunneler. I Skarvberget viste vi derfor at fjellet ville by på vanskeligheter, men akkurat her ble utfordringene noe større enn vi hadde regnet med, sier Olsen.

Opprinnelig var planen å åpne anlegget denne sommeren. Men anlegget er ganske nøyaktig ett år forsinket. Nå er målet å kunne åpne vei og ny tunnel for trafikk i andre halvdel av 2022.

Planene om karbonfangst fra Klemetsrud forbrenningsanlegg i Oslo ble satt på pause på grunn av en kraftig budsjettsprekk. I høst kommer trolig nye svar om prosessen videre, og håpet er at anlegget vil være på plass i 2028/2029.
Les også

Karbonfangst i Oslo blir utsatt

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.