– Vi skal satse enda sterkere på Asia.
Det var et av budskapene fra konsernsjef Hans Peter Havdal i Kongsberg Automotive (KA) da han la fram resultatene for tredje kvartal i dag.
Overtar hele India-fabrikken
Og det er kanskje ikke så rart at KA ser østover: Mens konsernet volummessig nå er tilbake på førkrise-nivå, altså som i 2007, gjelder ikke det for det europeiske og nordamerikanske markedet. Men det asiatiske markedet har erstattet det som mangler av vekst, og dermed fått en større markedsandel.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Og trenden ser ut til å fortsette, ifølge de siste analysene fra J.D Powers. Deres markedsanslag fra juli på 16 prosent vekst i 2010 er justert opp til over 20 prosent vekst i en analyse for oktober.
Her er det i all hovedsak vekst i Asia som drar tallene opp. Iallfall når det gjelder personbiler. For nyttekjøretøy er det imidlertid Europa som vokser desidert mest.
– India og Kina blir viktig framover i tillegg til Brasil og Russland. Vi har fire store fabrikker i Kina og kommer til å fokusere enda mer på vekst i Asia, for det er der det skjer, sa Havdal på presentasjonen .
KA er i ferd med å overta minoritetsposten i datterselskapet i India. Dermed får selskapet 100 prosent eierskap i fabrikken som blant annet produserer girbokser og andre drivlinjekomponenter for Maruti Suzuki. Dette er Indias største personbilmerke med en produksjon på over én million biler i året.
Potensial hos Chrysler og Fiat
Når det gjelder de siste kontraktene som er vunnet, trakk Havdal fram leveringsavtalen med Chrysler om å levere automatigirsystem til mellomklassebiler. Disse skal produseres ved anlegget i Nuevo Laredo i Mexico og er i utgangspunktet verdt 38 millioner euro.
Les også: Millionkontrakt med Chrysler
– Chrysler er i ferd med å lansere egne nye modeller og plattformdeling med Fiat, og den samme designen vil kunne overføres på andre kjøretøy. Det er potensial til å doble denne kontraktstørrelsen, uttalte konsernsjefen.
Han pekte også ut en relativt nyvunnet kontrakt om levering av clutch- og bremseslanger til en av verdens mest solgte bilmodeller til levering både i Nord-Amerika, Europa og Kina.
– Her bruker vi vår lokale tilstedeværelse. Dette viser tydelig fordelen med å kjøpe GMS i 2007/2008. Gir oss muligheten til å konkurrere om slike globale kontrakter.
– Et sterkt kvartal
Kongsberg Automotive omsatte for 211 millioner euro i tredje kvartal. Det er en økning på 35 prosent i forhold til samme periode i fjor.
Resultat før skatt og avskrivninger (EBITDA) endte på 12,8 millioner euro, sammenlignet med 5,4 millioner euro i tredje kvartal 2009.
Av større kostnadskutt de siste månedene, har konsernet lagt ned fabrikken i Hagerstown, Maryland og samlet produksjonen av kabler, pedaler og girsystemer i Willis, Texas.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Et viktig skritt mot enda smartere boliger](https://images.gfx.no/1000x333/2842/2842827/KNX_Hybrid_modul.jpg)
På samme måte er forskning- og utviklingsaktivitetene samlet i ett nytt teknologisenter, i Novi, vest i Detroit-området i Michigan.
– Med denne omsetningsøkningen slår resten av markedet. Vi har lagt bak oss et sterkt kvartal, og ser optimistisk på markedsutviklingen framover, oppsummerte Havdal.