Mange og lett gjenkjennelige er ledertriksene som skal gjøre de ansatte mer motiverte og få dem til å stå på for virksomheten.
Men bak triksene ligger ofte myter som ikke holder, skriver det svenske bladet Chef.
LES OGSÅ: Unge drives ikke av penger
Å servere kake når ansatte fyller år, er forholdsvis vanlig i mange virksomheter. Men er ansatte slitne eller overarbeidet, fungerer det bedre å la dem møtes i uformelle sammenhenger over en matbit for å skape godt miljø. Men ikke for å få bukt med frustrasjoner.
Å kåre månedens ansatt fungerer dårlig, ifølge bladet. Dette er en vanlig metode for å belønne medarbeidere i plenum. Det fungerer bedre å konstruere belønningssystemer der alle som presterer bedre enn snittet får oppmerksomhet.
Å måle prestasjoner blir mer og mer vanlig også i Norden - antagelig som følge av påvirkning fra USA. Det fungerer bedre å sette individuelle mål for hver ansatt eller hvert team, og så offentliggjøre navnene på dem som når målene.
LES OGSÅ: – Tillitskrise preger arbeidslivet
Å starte med ros, fortsette med kritikk og avslutte med ros er en vanlig måte å gjøre det på. Chef mener det er feil å gi ros og kritikk ved samme anledning. Gi heller klar og tydelig kritikk uten å unnskylde at du gjør det. Når du ser forbedringer, bør du gi like tydelig ros.
Å sette uvirkelige mål hører flosklenes og visjonenes verden til. Vi snakker om å aldri å gjøre feil, aldri avbryte kolleger og aldri være ineffektiv. Dropp dette. Sett i stedet konkrete delmål som de ansatte har mulighet til å nå.
Å kutte i staben når bunnlinja blør er vanlig. Men flere forskere har i det siste vist at dette ikke alltid lønner seg. For når aktiviteten øker, må noen gjøre jobben. Som sjef bør du i stedet for å si opp folk, inkludere de ansatte i en prosess for å kutte kostnader på andre måter, ifølge bladet.
LES OGSÅ:
Tre av fem toppledere lytter ikke
Kvinner vil ha ros, menn vil ha penger