KARRIERE

Kake kurerer ikke gruff

Kake på bursdager er ett av mange triks som ikke får de ansatte til å svette for sjefen.

Kake. Bursdagskake. Bursdag. Belønning. Motivasjon. Jobbe hardere. Sjef. Ledelse. Leder. Ansatt. Arbeidsmiljø. Tilbakemelding. Lønn.
Kake. Bursdagskake. Bursdag. Belønning. Motivasjon. Jobbe hardere. Sjef. Ledelse. Leder. Ansatt. Arbeidsmiljø. Tilbakemelding. Lønn. Bilde: Colourbox
10. apr. 2012 - 16:50

Mange og lett gjenkjennelige er ledertriksene som skal gjøre de ansatte mer motiverte og få dem til å stå på for virksomheten.

Men bak triksene ligger ofte myter som ikke holder, skriver det svenske bladet Chef.

LES OGSÅ: Unge drives ikke av penger 

Å servere kake når ansatte fyller år, er forholdsvis vanlig i mange virksomheter. Men er ansatte slitne eller overarbeidet, fungerer det bedre å la dem møtes i uformelle sammenhenger over en matbit for å skape godt miljø. Men ikke for å få bukt med frustrasjoner.

Å kåre månedens ansatt fungerer dårlig, ifølge bladet. Dette er en vanlig metode for å belønne medarbeidere i plenum. Det fungerer bedre å konstruere belønningssystemer der alle som presterer bedre enn snittet får oppmerksomhet.

Å måle prestasjoner blir mer og mer vanlig også i Norden - antagelig som følge av påvirkning fra USA. Det fungerer bedre å sette individuelle mål for hver ansatt eller hvert team, og så offentliggjøre navnene på dem som når målene.

LES OGSÅ: – Tillitskrise preger arbeidslivet 

Å starte med ros, fortsette med kritikk og avslutte med ros er en vanlig måte å gjøre det på. Chef mener det er feil å gi ros og kritikk ved samme anledning. Gi heller klar og tydelig kritikk uten å unnskylde at du gjør det. Når du ser forbedringer, bør du gi like tydelig ros.

Å sette uvirkelige mål hører flosklenes og visjonenes verden til. Vi snakker om å aldri å gjøre feil, aldri avbryte kolleger og aldri være ineffektiv. Dropp dette. Sett i stedet konkrete delmål som de ansatte har mulighet til å nå.

Å kutte i staben når bunnlinja blør er vanlig. Men flere forskere har i det siste vist at dette ikke alltid lønner seg. For når aktiviteten øker, må noen gjøre jobben. Som sjef bør du i stedet for å si opp folk, inkludere de ansatte i en prosess for å kutte kostnader på andre måter, ifølge bladet.

LES OGSÅ:

Tre av fem toppledere lytter ikke

Kvinner vil ha ros, menn vil ha penger

– Ingeniører mangler ledertrening 

Her skriker sjefene mest 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.