NYHETER

Kamp mellom pengenød og kreativitet

Jarle Skoglund
15. apr. 2005 - 09:19

Han sier det ikke fordi han tar lett på oppgaven, men medgir at noen ganger må man bruke det negative til noe positivt. En ekstrem mager kommuneøkonomi har gått hardt ut over vegnettet i Nord-Aurdal, og kun de viktigste driftsoppgavene som brøyting og strøing blir tilgodesett med penger. Det er flere år siden siste gang det ble lagt asfalt, og ikke er det utsikt til noen nye dekker så langt kommuneingeniørens øyne kan skue i øyeblikket.

Men Erik Endrerud mister ikke motet av den grunn, og selv om hele den tekniske sektoren går på sparebluss, kan pengenøden kreert både nye og spennende løsninger.



Spredt kommune

Nord-Aurdal med kommunesenteret Fagernes i Valdres ligger bokstavelig talt midt i hjertet av Sør-Norge. Totalt 80 km kommuneveger skal driftes og vedlikeholdes året rundt i den smale, men langstrakte kommunen.

- Totalt har kommunen seks grender eller tettsteder hvor befolkningen er lokalisert til. Her har vi ansvar for veger, skoler, barnehager og vann- og kloakk. Det gjør at infrastrukturen vår er relativt spredt, og dermed kostbar og drifte, forteller Endrerud.

Store deler av vegvedlikeholdet er satt ut til mindre, lokale entreprenører. Flere av dem er bønder, som utnytter maskinparken til brøyting, noe strøing og noe høvling av grusvegene om sommeren.

- Vi har gjort bruk av konkurranseutsetting av om lag halvparten av vedlikeholdet i mange år. De prisene vi får dette gjort på, er den absolutt billigste av alle alternativer. Vi har så lenge jeg kan huske, aldri hatt egne maskiner til brøyting, opplyser Erik Endrerud.



Stramme rammer

Økonomien i Nord-Aurdal er som i små- og mellomstore kommuner flest, meget skral.

- Politikerne har de siste årene fokusert på de andre tjenesteområdene, som skole, barn og eldre. Jeg skjønner det godt, fordi det er mye vanskeligere å skjære på områder hvor det direkte berører enkeltmenneskers tilbud. Da er det lettere å skjære innenfor teknisk sektor. Og derfor er det ikke blitt reasfaltert noe de siste 5 – 6 årene. Nå er tilstanden så elendig på enkelte asfaltstrekninger, at vi vurderer å måtte frese bort den gamle asfalten, og heller gå over til grusdekker, medgir ingeniøren.

Med to mann, en traktor og en gammel og utslitt feiemaskin, er det ikke så mye kommunens egne utemannskaper rekker over. Det blir til å åpne stikkrenner, feie sentrumsgatene og ellers ta det aller mest nødvendige.

Med i overkant av 20 000 kroner pr. kilometer, blir det lite vedlikehold igjen når driften har tatt sitt.

- Etter flere år med kutt i rammebevilgningene, er vi nå langt under null, fastslår Endrerud.



Fagre Fagernes

Den store turisttilstrømmingen til Valdres både sommer og vinter, gjør at kommunen legger vekt på at Fagrenes sentrum skal være presentabelt. For syv år siden ble sentrumsgatene pusset for et titalls millioner kroner, og kombinasjonen skifer og beplantning, har gitt et nytt og vakrere uttrykk på sentrumsgatene. Blant annet ble det i den sammenheng plantet hele 220 trær i Fagernes. I tillegg har kommunen etablert 550 offentlige parkeringsplasser inntil sentrum.

- Men fra årsskiftet ble vi nødt til å stenge av all kommunal gatebelysning i hele kommunen. Det ble for dyrt å holde de 850 lyspunktene i drift, og avstengningen av belysningen gikk overraskende enkelt uten for mange reaksjoner fra lokalbefolkningen, forteller virksomhetssjef Erik Endrerud i Nord-Aurdal kommune.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.