Tidligere kommandør for sjøstridskreftene i Nord-Norge, admiral Ole Kristian Thomesen, gir sterk støtte til arbeidet i nord for å sikre seg vedlikehold av sjøforsvarets fartøyer.
Mjellem & Karlsen i Bergen tar sammen med Sjøforsvarets egen vedlikeholdsdivisjon på Haakonsvern sikte på å få vedlikeholdet av fregattene. Men et nettverk av teknologibedrifter i Nordre Nordland og Sør-Troms gir Bergen konkurranse.
Et viktig argument for Nord-Norge er at ni tideler av de norske havområdene Sjøforsvaret skal håndheve suvereniteten over, ligger nord for Brønnøysund, og 70 prosent nord for Alta. Dermed blir seilingen til Bergen unødvendig lang, mener Maritimt Nettverk Nord.
Ole Kristian Thomesen sluttet sin aktive tjeneste som kommandør i 1993. Han ser bare fordeler for Sjøforsvaret med å legge vedlikeholdet til Hålogaland-regionen, der Harstad er senter.
– Både operativt og økonomisk vil det være bedre for forsvaret å satse på det samarbeidet som er etablert i Maritimt Nettverk Nord, der også Ramsund Orlogsstasjon deltar. Dessuten vil det være en styrke for Sjøforsvaret å gå inn i samarbeid med private. På den måten kan forsvarets enheter også arbeide som underleverandører til det sivile marked, sier Thomesen.