PRODUKSJON

Kamp om rødt marked

2. aug. 2001 - 07:30

– Norsk oppdrettsnæring kan ikke være bekvem med at ett farmasøytisk selskap i praksis har monopol på en av de viktigste råvarene i fôret!

Dette sier Karl Christian Aag, oppdrettsgründer, daglig leder og medaksjonær i bioteknologiselskapet Astamarin. Han håper å kunne gi den sveitsiske legemiddelgiganten skarp konkurranse om den halve milliarden kroner som norske fiskeoppdrettere bruker årlig på rødt fargestoff i foret.

Kommer neste år

Innen utgangen av 2002 håper selskapet å lansere et biologisk fremstilt rødpigment. Det eksklusive rødpigmentet som finnes på markedet i dag koster cirka 17.000 kroner pr. kilo, og utgjør 20 prosent av fôrkostnadene. Stoffet fremstilles kjemisk i produksjonslaboratorier.

Astamarins alternativ vil bli et konkurransedyktig biologisk fremstilt alternativ, basert på den røde gjærsoppen Phaffia rhodozyma. Første fase av utviklingsarbeidet er gjort av laboratorieselskapet ZymBio AS, mens Sintef Kjemi i Trondheim er engasjert til å videreføre utviklingsarbeidet.

Søker industriell partner

Utviklingen har hittil kostet rundt fem millioner kroner, finansiert av private investorer, SND og Forskningsrådet. Snart starter søket etter en industriell partner inne fermentering eller fôrproduksjon.

– Skal vi lykkes er vi avhengig av å knytte oss til en industriell partner som er tung nok til å føre prosjektet i mål, sier Aag. Astamarin mener de har en styrke i kraft av et stort hjemmemarked og eiere med solid erfaring fra oppdrettsnæring og industrietableringer. I tillegg til å farge laks og ørret rød, kan astaxanthin, som er en kraftig antioksidant, brukes innen helsekost og kosmetikk.

– Interessant

Skretting AS, som er verdens største produsent av fiskefôr, synes det norske astaxanthin-prosjektet høres interessant ut. Varekostsjef Sigbjørn Bø vil imidlertid se det hele an:

– Biologisk produsert fargestoff har så langt vært problematisk på grunn av stor fargevariasjon. Vi kan ikke leke med våre kunders produktkvalitet, understreker Bø.

Varekostsjefen ser gjerne at det blir mer konkurranse om produksjon av den dyreste innsatsfaktoren i fiskefôret. Særlig ønsker han seg et produkt som øker astaxanthinopptaket i fisken.

– Laksen skal smake godt og se fin og rød ut. Det viktigste for oss er at stoffet gir god innfarging hos laksen. Produktet må fungere godt i vår interne produksjonsprosess og helt frem til tallerkenen til forbrukerne. Hvorvidt fargestoffet er syntetisk eller biologisk fremstilt er sekundært.

Les mer i TU nr. 26, som kommer på nett og papir seinere i dag.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.