TUs HOVEDSAK DENNE uken handler om ansvarsløst vedlikehold. Både stat og kommune savner retningslinjer og vedlikeholdsbudsjettene må alltid svi i kampen om kronene.
For ikke mange ukene siden skrev vi en tilsvarende sak om skandaløst manglende vedlikehold av Oslo-skolene. Dette har ført til soppvekst og fuktskader med påfølgende helseplager for både barn og lærere. Tøyenbadet lider samme skjebne og utendørsbassenget er stengt for tredje sommer på rad på grunn av manglende vedlikehold. Samtidig bygges det stadig nye skoler og andre offentlige bygg i hovedstaden for millioner av kroner. Ingen har oversikt over vedlikeholdsbehovet eller penger til å gjennomføre nødvendig arbeid.
Undersøkelser viser at det står like dårlig til over hele landet. Den norske bygningsmassen er verdsatt til over tre tusen milliarder kroner. Den offentlige delen har en totalverdi på 450 milliarder kroner.
Det er nærliggende å påstå at skattepengene våre kastes ut av vinduet til ingen nytte. Så lenge det ikke stilles krav til den som eier bygningen om å sette av penger til nødvendig vedlikehold, vil det heller ikke skje noe på den fronten. Politikerne budsjetterer knallhardt og vedlikeholdsposten får svi gang på gang. Det viser tydelige tall fra både Norsk Kommunalteknisk Forening og konsulentselskapet Multiconsult. Eiendomssjefen i Nittedal kommune bekrefter dette og viser til at dersom ikke FDV-budsjettene økes, vil dette raskt prege en relativt ny bygningsmasse i kommunen.
Direktøren for eiendomsforvaltning i Statsbygg er frustrert over at ikke skattepenger brukes til å ta vare på de enorme verdiene offentlig bygningsmasse i Norge utgjør. Nå anbefaler Statsbygg en husleieordning for å synliggjøre ressursbruken samt å innføre profesjonell eiendomsforvaltning ved å skille eier og bruker. Vi får håpe dette bedrer både vedlikeholdstakt og ikke minst -filosofi.
For å stoppe forfallet må noe gjøres. Det foreslås både å synliggjøre vedlikeholdsetterslep og bygningsslitasje i kommunenes årsberetninger slik at politikerne selv kan følge med på hvor mye kommunen henger etter. En annen måte vil være å gå inn på andre typer kontrakter med byggeansvarlige ved å la entreprenøren også stå for drift og vedlikehold i en gitt periode. Med 10 til 20 års driftsansvar blir entreprenørene tvunget til å tenke langsiktig. Men det kan aldri frita politikernes ansvar i denne sammenheng.
Vedlikeholdsetterslepet for offentlige bygg er prissatt til flersifrede milliardbeløp. Forsvaret har invitert flere vertskommuner til sambruk av bygningsmassen. Det kunne kanskje være en idè for flere. Hus som ikke brukes forfaller fortere enn de som er i bruk, og ofte er det mer effektivt å utnytte eksisterende bygninger i stedet for å bygge nytt.
Veslemøy Nestvold
Redaksjonssjef