Kontrakten til KDA har en verdi på fem millioner Euro, eller vel 40 millioner kroner. Femten ingeniører jobber med den.
Kontrakten er den femte av denne type som Eurofigter-konsortiet har inngått med norsk industri. De er del av en samarbeidsavtale med norske myndigheter.
Stortinget har sagt at Norge trenger slike avtaler, fordi deltagelse i kampflyprosjekt av denne typen er uvurderlige når landet om bare seks ti åtte år må starte utskiftingen av kampflyparken.
Få US JSF-kontrakter
Det underlige er at Lockheed Martin nesten ikke har inngått slike avtaler i det hele tatt, selv om Regjeringen har en mye større avtale med dem.
Avtalen med Lockheed Martin - som utvikler kampflyet Joint Strike Fighter F-35, koster skattebetalerne vesentlig mye mer enn samarbeidsavtalen med Eurofighter gjør.
Eurofighter har med denne avtalen formidlet kontrakter med norsk industri for rundt 180 millioner kroner. Norske høyteknologiske bedrifter samt Forsvarsdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet, bidrar hver med 50 prosent av totalbeløpet på 180 millioner kroner.
Åpner muligheter
Avtalene er kommet i stand uavhengig av om Norge vil kjøpe Eurofighter eller ikke. - På denne måten får norske selskaper mulighet for å ta del i den videre utviklingen av det som for tiden er verdens mest avanserte jagerfly, sier David Hamilton, ansvarlig for samarbeidet med Norge.
- Kontrakten er en bekreftelse på at vi anses å ligge i spiss når det gjelder utvikling av høyteknologiske våpensystem, sier direktør Odd Kyllingmark i Kongsberg Defence & Aerospace (KDA).
Avtalene åpner muligheten for KDA til å bygge slike system for alle Eurofighter-fly som skal produseres.
Kontrakten vil engasjere minst 15 ingeniører hos KDA og arbeidet påbegynnes om kort tid.
Fra missil til fly
Målet er å vise ytelsene til et spesielt system for lavflyging. KDA vil bruke sine kunnskaper innen missil-luftvern til å beregne flyets optimale rutevalg.
Dette er den andre avtalen mellom KDA og Eurofighter. Den første kontrakten som ble inngått i fjor, går ut på å evaluere ulike simuleringsverktøy for å generere såkalte syntetiske IR-data fanget opp via jagerflyets radar og IR-sensor. Dette arbeidet avsluttes i løpet av året.
KDA produserer allerede rorene (haleror og flaperon/vingeror) i karbonfiber til den første serien. Avtalen har en verdi på 200 millioner kroner. Den var en viktig årsak til at Kongsberg for noen år siden investerte 60 millioner kroner i en ny produksjonshall.
Ved anlegget produseres også deler til NH90-helikopteret, og til det norskutviklede sjømålsmissilet NSM.
Kampfly Eurofighter - også kalt Typhoon - er nå i full produksjon hos den pan-europeiske produsenten EADS. Leveransene har startet til det britiske, tyske, italienske og spanske flyvåpen.