Kan batterier revolusjonere skipstrafikken?

Ukens podcast.

Odd Richard Valmot og Jan Moberg.
Odd Richard Valmot og Jan Moberg. Bilde: Eirik Helland Urke
Eirik Helland UrkeEirik Helland UrkeKI-ansvarlig
8. juli 2016 - 14:08

I ukens podcast ser vi på hva som skjer når batteriene går om bord. De kan, om ikke akkurat revolusjonere, gi et godt bidrag til utslipp fra det som flyter på vann.

Som alt annet, fra biler, sykler og alskens deilig håndverktøy, rammes den maritime næringen av stadig billigere batterier. Kombinert med innovasjon fra kloke ingeniørhoder gir det bidrag på flere hold.

Det mest åpenbare er selvfølgelig at miljøet spares for partikler, NOx og annet snafs, men når dette kombineres med direkte lønnsomhet - Ja, da blir det moro.

I Norge har vi tatt store skritt i å elektrifisere bilfergene. Vi er også en foregangsnasjon for å hybridisere alskens maskineri på dekk. Kraner, motorer til dynamisk posisjonering og mye annet får uttelling av batteriene og paybacktiden er av det korte slaget.

Men kommer den store påhengeren til å bli elektrisk? Neppe med det første.

 

Lytt til ukens podcast nederst i denne saken.

Jan Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs nye podcast Teknisk sett.

Hvis du abonnerer på Teknisk sett på iTunes eller en annen podcast-app, kan du laste ned og lytte til nye episoder hver uke. Vi legger normalt ut nye episoder torsdag ettermiddag, slik at du for eksempel kan laste den ned og høre på vei til jobben på fredager.

Her kan du abonnere på podcasten Teknisk sett på iTunes

RSS-feed: http://feeds.soundcloud.com/users/soundcloud:users:197994369/sounds.rss

Hør de tidligere episodene: tu.no/podcast

Ukens episode:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.