På få år har kameratelefoner gått fra å være et "proof of concept" til noe de fleste bruker på jevnlig basis. De råeste kameratelefonene i dag nærmer seg farlig fort egenskapene som tidligere var forbeholdt dedikerte kamera.
Vi tok kontakt med Jon Rune Trengereid for en løs prat rundt dagens kameratelefoner. Trengereid jobber til daglig som profesjonell fotograf, og representerer blant annet Wacom og Epson. Han holder til i Oslo, og spesialiserer seg på mote og reklame, men synes også det er kjekt å ta portrettbilder med "det lille ekstra". I tillegg holder han workshops og seminarer for organisasjoner, skoler og fagprofesjonelle i Photoshop, Lightroom, lyssetting, fargestyring og printteknikker.
Mer informasjon om Trengereid finner du for øvrig på hjemmesiden hans: Optimofoto.com
Kan ikke likestilles med kompaktkamera
Selv om gapet mellom en kameratelefon og et vanlig kompaktkamera har minsket betydelig de siste årene, mener Jon Rune at det fremdeles er et godt stykke igjen før de kan likestilles.
- I tillegg til en del mindre faktorer, er det to vesentlige forskjeller. Den ene er størrelsen på sensoren som registrerer lyset, som igjen blir til et bilde. Dess større en sensor er, dess bedre. En mindre sensor vil gi mer digital støy og færre detaljer. Den andre er faktoren er optikken, som spiller inn på hvor skarpt og fokusert lyset slipper inn på sensoren, og hvor mye eller lite lys som kan slippes inn av gangen. Jo mer lys av gangen, jo bedre, sier Trengereid til Mobili.no.
- Kravet til et godt mobilkamera er ellers at det har god dynamikk, altså informasjon fra det lyseste til det mørkeste området i bildet, at det ikke har for mye kunstig oppskarping av bildene, og at det produserer lite støy. Med støy mener jeg altså strømsignaler som forrurenser bildeinformasjonen, og oppstår som små prikker av farger på bildet, spesielt synlig i skyggepartier eller undereksponerte bilder. Og sist, men ikke minst: Raskere responstid! Alle kameratelefoner og kompaktkameraer er for trege. Man trykker på utløserknappen, så går det ofte et halvt sekund før bildet tas. Det er for dårlig.
Fotografens beste tips
Samme om det er en kameratelefon eller et kompaktkamera du har i hånden, er det ofte fotografen som er avgjørende for resultatet. Ifølge Trengereid er det ikke noe problem å få greie bilder, så lenge man følger et par enkle regler.
- Fokus på det man tar bilde av er viktig. Sørg for at det du vil få frem i bildet har det beste fokuset, og unngå harde skygger hvis det er mulig. Mange steder leser man at man må nærmere og nærmere og nærmere for å få det beste bildet. Det er totalen av bildet som skaper verdi, og det er ikke alltid verdien ligger i nærfotografering. Se an motivet ditt og husk at med dagens kameraer og alle megapikslene går det an å beskjære i etterkant av at bildet er tatt. Husk også at mange ganger er det viktigste det å få tatt bildet i det hele tatt.
- Bruk blitsen oftere
Det finnes allerede flere kameratelefoner med blits på markedet. En vanlig misforståelse er at blits kun er et verktøy som skal brukes der det er dårlig lys. Jon Rune forklarer at blitsen kan være vel så nyttig under gode forhold, særlig når man tar bilder av mennesker.
- Bruk av blits har to forskjellige funksjoner: Å belyse og å lyse opp. Det er en vesentlig forskjell på de to. Å belyse noe betyr at man fyller inn med svakt lys der hvor det allerede er lys, for å myke opp ufine skygger og lignende. Dette er noe folk burde bruke oftere på for eksempel portretter. Å belyse noe er noe en gjør når det ikke finnes tilstrekkelig lys fra før. I de fleste tilfeller resulterer dette i ufint lys, men da er man tilbake til det jeg nevnte om at noen ganger er det viktigste det å få tatt bildet.
Telefoner i dag har ofte muligheten til å stille på ting som lyssensitivitet og hvitbalanse. Mange velger likevel å kun benytte seg av de helautomatiske innstillingene. Trengereid anbefaler at man heller drar frem instruksjonsboken og lærer seg hva man kan bruke de forskjellige innstillingene til.
- Jeg anbefaler at man benytter seg av de manuelle innstillingene spesielt når man befinner seg i tungstenlys (innelys, spesielt om kvelden) for å unngå oransje bilder, og i veldig overskyet vær, for å unngå at bildene blir for blå. Som med det meste av dagens utstyr kan man benytte det bedre om man tar seg tid til å sette seg inn i mulighetene det innebærer. Ikke vær redd for å bla gjennom manualen for å se hva akkurat ditt kamera har av alternativer. Lyssensitivitet brukes som man ser nødvendig, bare husk at digitale kameraer heller bør overeksponere en smule enn undereksponere, da de ofte produserer mye støy i skyggeområdene.
- 12 megapiksler i en telefon er veldig unødvendig
Det finnes i dag kameratelefoner med oppløsninger på helt opp til 12 megapiksler. Trengereid mener mange megapiksler har klare fordeler, men alt med måte.
- Dess høyere oppløsning, dess mer detaljer kan registreres i bildet. Samtidig er det slik at jo flere megapiksler, jo mindre blir selve pikslene, noe som igjen reduserer støyen i bildet. Det er en myte at mange megapiksler kun er for dem som printer i storformat. Realiteten er at jo flere megapiksler man har, jo mer kan man etterbehandle bildet uten å legge igjen spor. Jeg tør likevel å påstå at 12 megapiksler i en mobil er veldig unødvendig. Har man virkelig behov for så mange megapiksler bør man heller vurdere å ta med seg et dedikert kamera. Det er ikke noe problem å få en fin print i A3-format med et bra seks megapikslers kamera, men igjen har alt med behov, nivå og hvor kresen man er å gjøre.
Skuffet over kameraet i Iphone
Til tross for jobben som fotograf, ble ikke kameraet prioritert da han sist kjøpte mobiltelefon.
- Selv bruker jeg Iphone 3G. Jeg er veldig skuffet over kameraet og bruker det sjelden eller aldri. Men igjen må jeg dra frem dette med at det noen gangere er viktigere å få tatt et bilde, enn at det blir perfekt. Så jeg er likevel glad det er der.
Jon Rune er ikke blant dem som til enhver tid går med kamerabagen hengende over skuldrene, og skulle derfor gjerne hatt en telefon som både hadde de nyttefunksjonene han trenger, og som egnet seg bedre til å ta bilder på farten.
- Det finnes to forskjellige typer fotografer: De som produserer bilder, og de som tar bilder av eksisterende motiver. Jeg er selv en produserende fotograf, som vil si at jeg vil ha kontroll over mest mulig. Jeg lager settinger og produserer konsepter etter kundens ide eller behov. Derfor er jeg ikke fotografen som har med meg kamera overalt hvor jeg går. Derfor hadde det vært fint med en telefon som oppfylte alle kravene jeg har til nyttefunksjoner, samtidig som den har et kraftig kamera. Det ville nok blitt en Iphone med kamerakvaliteten du finner hos noen av konkurrentene, for eksempel Sony Ericsson. 8 megapiksler og muligheter til å skyte i raw-format. Det hadde vært noe. Da hadde jeg garantert hatt flere minner i form av spontane bilder.
NB: Om du er over gjennomsnittlig interessert i foto, er det ingen dum idé å følge med på Jon Rune Trengereids egen blogg.