NTNU-rektor Torbjørn Digernes hevder overfor TU at elever i videregående som får karakteren fire i matematikk nå, er like faglig svake som dem som fikk to eller tre for 15 år siden.
Det er ikke regjeringen helt overbevist om.
– En slik nivåsenking kan ikke dokumenteres. Det finnes ikke et nasjonalt system for å måle kunnskapsnivået i matematikk år for år. Det er vanskelig å bekrefte en slik utvikling, sier statssekretær Åge Ronald Rosnes (SV) i Kunnskapsdepartementet (KD).
Vil ikke måle
– Bør det ikke settes i gang tiltak for å få mer kjennskap til en slik utvikling?
– Vi har et karaktersystem i skolen som vi må forvente fungerer. En firer i dag skal si det samme som for 15 år siden. Vi har ikke planer om ytterligere måling, svarer Rosnes til Teknisk Ukeblad.
Digernes hevdet videre at nivåsenkingen ser ut til å skyldes innføringen av Reform 94. Rosnes svarer at KD ikke har noe grunnlag for å si seg enig i dette.
«Dramatisk»
Rosnes peker på at færre elever velger fordyping i matematikk, og betegner utviklingen som «dramatisk» fra 1990 og fram til i dag. – Dette kan nok forklare noe av opplevelsen NTNU har om nivåsenking, sier Rosnes. Han opplyser at følgende tiltak er igangsatt for å få flere elever til å velge matematikk.
* Obligatorisk matematikk for alle på andreåret i videregående skole.
* Flere ekstrapoeng til elever som velger matematikk og realfag.
* Tydeligere mål i læreplanene.
* Videreutdanning av lærere i videregående. I 2006-budsjettet er det satt av 400 millioner kroner til dette.
* Økt timetallet i grunnskolen.
* Bruke Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen for å gjøre undervisningen i matematikk mer spennende og jordnær i grunnskolen.
– Dette er en del av Stortingets føringer for realfagssatsingen. Den forrige regjeringen og denne regjeringen er enig om disse satsingene.