15. juni kan Oslofjordtunnelen åpnes for fri ferdsel.
Det mener i hvertfall Statens Vegvesen, som har installert massive sikkerhetstiltak under fjorden.
For dårlig brannutstyr
Brannsjef i Søndre Follo brannvesen, Ole Bjørn Kaasa, er helt uenig i dette.
– I risikoanalysen vi har gjennomført, krever vi en industribrannbil og utstyr for ca seks millioner kroner. Dette er noe vi må ha for å kunne slukke de største brannene som kan oppstå i en slik tunnel. Dette er noe som kan forekomme hvis et kjøretøy lastet med for eksempel bensin begynner å brenne. Brannbilene vi har i dag kan ikke slukke så store branner.
Statens Vegvesen har gått med på krav for 300.000 kroner, men ønsker ikke betale for brannbilen.
– Søndre Follo Brannvesen har utstyr som ivaretar et forsvarlig sikkerhetsnivå i tunnelen. Den brannbilen de ønsker seg ser vi ikke behov for, sier avdelingsdirektør Nils-Erik Bogsrud i Statens vegvesen.
Les også: Ingen tungbiltrafikk i Oslofjordtunnelen
– Frykter at vi mister vår tunnelkompetanse
Stengt i ett år til
Denne striden kan føre til at biler over tolv meter og biler som frakter farlig gods ikke får kjøre gjennom tunnelen.
– Fredag sender jeg pålegg til Statens vegvesen og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) med krav om videre stenging for kjøretøy over tolv meter og for de som frakter farlig gods, forteller Kaasa.
– Vi kan ikke gå god for brannsikkerheten uten at spesialbrannbilen er på plass, og denne kan ta opp til ett år å anskaffe. Dermed kan veien bli stengt i et helt år om vi får medhold i kravene.
Det er DSB som skal avgjøre om tunnelen kan åpnes for fri ferdsel av alle kjøretøy.
Les også: Fjerner bomstasjon to år før tiden
Snart gratis under Oslofjorden
Disse tunnelene skal redde Oslo