I den internasjonale pressen har Kinas nye 600 km/t magnettog fått stor oppmerksomhet. Det nye magnettoget bygger på den velprøvde Transrapid-teknikken som har vært i drift i Shanghai siden 2003.
Magnettog-banen i Shanghai har vist imponerende driftsstabilitet, og med daglige hastigheter på 431 km/t. Den gjennomprøvde teknikken har betydd at Kina i 2016 satte i gang en nasjonal satsing på 200–600 km/t magnettog.
![Professor Kåre Dahl Martinsen ved Institutt for forsvarsstudier mener Norge står i fare for å bli Kinas bakdør.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833591/original.jpg)
– Man er altfor varsom med å virke Kina-kritisk
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Kinas fokus på magnettog har betydd at Kina i dag har 6 forskjellige magnettog-versjoner i drift og under testing.
Setter av hundre millioner til magnettog
Denne akselererende tekniske utviklingen i Kina har blitt lagt merke til også i USA, hvor det for tiden har blitt avsatt 80 millioner danske kroner (cirka 106 millioner norske) til utvikling av magnettog.
Siden 2015 har den skandinaviske magnettog-gruppen (DSMG) hatt dialog med det svenske transportdepartementet, hvor daværende minister Anna Johansson satte i gang en kunnskapsdialog med DSMG.
Under en rekke møter med Trafikverket i Sverige og møter i det danske folketinget, har det blitt opparbeidet en stor faglig og politisk viten om de klima- og miljøfordelene ved magnettog.
Stort potensial
I Norge er det også stort potensial ved magnettog-løsninger, siden trasé-mulighetene er mye friere. Siden en stigning på 8 prosent i Oslo-tunnelen ikke er begrensende for magnettog, åpnes det for nye muligheter for den kollektive togtrafikken i Norge.
Kina fokuserer på magnettog, og USA satte av utviklingspenger. De over 60 prosent lavere driftsomkostningene er også noe som alle land i Europa bør ha fokus på.
I DSMG ser vi store muligheter for at magnettog kan bli et nordisk høyhastighets togsystem, siden byggetiden og fleksibiliteten i trasévalg vil kunne gi et godt togtilbud mellom Oslo, Göteborg, Stockholm og København.
![Solcelleanlegget på Rema 1000-lageret på Vinterbro leverer nesten to millioner kilowattimer i året.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837986/Rema%25201000%2520Vinterbro%2520solceller.jpg)
Strømdeling: – Nå lønner det seg å makse solcelleanlegget
I Norge er magnettog-linjer fra Oslo til Stavanger/Bergen og Oslo til Trondheim muligheter som viser attraktive økonomiske løsninger.
«Magnettåg i Skandinavien»
Magnettog er fremtidens raske landtransport-system, og utviklingen akselererer i økende grad i Kina.
DSMG ser gode muligheter for å samle en ny sektor, og et utviklingsmiljø hvor også myndigheter kan inngå.
![Da denne Volvoen rullet ut fra Torslanda fabrikken, var det siste gang bilmerket laget en dieselbil. Volvos strategi har gjort at de sannsynligvis allerede i dag har lavere CO2-utslipp enn kravet neste år.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834483/155259_Pre-production_of_the_all-new_Volvo_XC90_in_Torslanda.jpg)
Volvo har allerede klart utslippskrav
På Facebook-siden «Magnettåg i Skandinavien» har vi gjennom flere år samlet mye kunnskap om magnettog, og alle i transportsektoren har her mulighet for å hente kunnskap og debattere magnettog-emnene.