Et stort forskningsprosjekt i Danmark har evaluert planlegging, implementering og evaluering av store, internasjonale transportinvesteringer. Det er gjort blant annet for å finne årsaken til mange store budsjettoverskridelser. Nå skal en liknende studie gjennomføres i Norge.
Heller ikke i Norge er det vanskelig å finne eksempler på veiprosjekter der det ble store avvik mellom de forutsetninger som lå til grunn for gjennomføringen og hva som ble det endelige resultatet. Hensikten med en eventuell studie er imidlertid ikke å avsløre, men å lære. Det betyr at man har like mye nytte av å studere de prosjektene som er vellykkede som de mindre heldige.
Den danske undersøkelsen trekker frem eksempler på "gysere" når det gjelder budsjettoverskridelser: Disse er metroprosjektet i København (over 100 prosent overskridelse), Storebæltforbindelsen (55 prosent) og Øresundforbindelsen med 25 prosent.
Kanaltunnelen mellom England og Frankrike overskred budsjettet med 80 prosent i sin tid.
De overordnede danske funnene viser at anleggsbudsjettene er overskredet i 90 prosent av de 250 undersøkte prosjektene. Svar på om dette egentlig er tegn på dårlig planlegging eller mange uforutsette forhold, får vi kanskje aldri, melder bladet Samferdsel.