OVERVANNSHÅNDTERING

Kastanjene i Bygdøy Allé gjenoppstår - og kan bli en viktig brikke i håndtering av overvann

Ti nye kastanjer er plantet i Bygdøy Allé. Det kan være starten på en ny standard for hvordan overvann skal håndteres i fremtidens byer.

Arbeidet med å plante ti ny kastanjer i Bygdøy Allé ble fullført tidligere i sommer.
Arbeidet med å plante ti ny kastanjer i Bygdøy Allé ble fullført tidligere i sommer. Illustrasjonsfoto: Multiconsult
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
28. aug. 2020 - 14:07

Arealene som er dekket av tette flater har de siste årene vokst raskt i Oslo og andre byer. Dette har forstyrret den naturlige vannbalansen og økt risikoen for flom i byene. Nå er det satt i gang et prosjekt i Oslo for å hindre at bygatene så lett oversvømmes, og det er et grønt prosjekt - bokstavelig talt.

– Sammen med Steen & Lund, og LINK Landskap ser vi på hvordan trær kan brukes aktivt for å opprettholde den naturlige vannbalansen i grunnen. Trær kan ha et betydelig bidrag i overvannshåndtering, sier Tormod Pedersen, disiplinleder for VA i en pressemelding fra Multiconsult.

Ebusco 3.0 har skrog av karbonfiber, som skal gjøre bussen atskillig lettere enn konkurrentene. Til forskjell fra mange andre busser har den også batterier i gulvet, slik at tyngdepunktet blir lavt. Men produsenten har store problemer med produksjonen og økonomien. Her er bussen i München.
Les også

«Banebrytende» elbusser skulle komme i fjor – nå er produsenten i kjempetrøbbel



Multiconsult er blant de første i Norge til å se på denne type løsninger. I arbeidet med rehabilitering av Bygdøy Allé ville bymiljøetaten i Oslo kommune sikre en god overvannshåndtering, og se på om det er mulig å bruke overvann til å vanne trær. Metoden er tidligere brukt i pilotprosjekter som er gjennomført i Sverige.

Det er derfor plantet ti nye kastanjer i Bygdøy Alle. Arbeidet med alléen begynte rundt påske, og den ble ferdigstilt i juni.

Slik planlegges trærnes plassering som en integrert del av overvannsystemet i Oslo-gatene <i>Illustrasjon:  Multiconsult</i>
Slik planlegges trærnes plassering som en integrert del av overvannsystemet i Oslo-gatene Illustrasjon:  Multiconsult

Grønt skifte i vannbransjen

Gjenopprettingen av kastanjealléen er et eksempel på nye løsninger som er kommet som følge av det grønne skiftet i vannbransjen. Trærne vil bidra til å minske avrenningen mot overbelastede ledningsanlegg i Oslo og andre kommuner. I tillegg utnyttes vannet lokalt, som en ressurs for trærne.

Å bruke trær som grønn infrastruktur passer godt overens med Oslos ambisiøse planer om å plante 100.000 trær i byen før 2030, mener Multiconsult.

– Bymiljøetaten gjør en helt fantastisk jobb med å innlemme vann og trær i bymiljøet. Vi har så sett nærmere på potensialet som ligger i å bruke trær som grønn infrastruktur, og er spent på å se om prosjektet er mulig i større skala, sier Pedersen.

Kikkan Christoffersen samler energi fra sola i en batteribank på parkeringsplassen utenfor butikken.
Les også

Kikkan får 30.000 i måneden for å leie ut batteriet sitt

Jobber med naturen - ikke mot

Pilotprosjektet i Oslo er et eksempel på lokal utnytting av overvann. <i>Foto:  Multiconsult</i>
Pilotprosjektet i Oslo er et eksempel på lokal utnytting av overvann. Foto:  Multiconsult

Trekronene på kastanjetrærne fanger opp store mengder regn, slik at vannet fordamper før det når bakken. Slik forbedrer trærne vannlagringskapasiteten i jorden, og øker jordens infiltrasjonskapasitet. I tillegg fjerner trær forurensning fra overvannet.

Skyggen fra trekronene bidrar dessuten til at temperaturen i byene reduseres på de varmeste sommerdagene.

– Dette prosjektet er del av en ny trend i arbeidet med overvannshåndtering, hvor ingeniører jobber på lag med naturen, fremfor mot den. Det er gøy å bidra med å utvikle revolusjonerende metoder som bryter med preaksepterte ideer og løsninger vi har hatt i over 100 år, sier Pedersen.

Han håper at kastanjeprosjektet i Bygdøy Allé kan skape grobunn for nytt tankesett og metoder som blir billigere for fremtidens byer, og dekker flere behov enn før.

Mye tyder på at batterier til elbiler både blir billigere og varer lenger enn tidligere antatt. Tyskeren Hansjörg von Gemmingen-Hornberg har byttet batteri tre ganger i sin Tesla S, og alle har holdt i mer enn 500.000 kilometer.
Les også

Snart blir det billigere å bytte batteri i elbiler enn motor i bensinbiler

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.