Nogaro, Frankrike: – Målet vårt det første året er å være med for å gjennomføre. Det er dumt å ha større ambisjoner enn det, sier førsteamanuensis ved NTNU, Knut Einar Aasland.
Sammen med overingeniør Asbjørn Solberg og mekaniker Børge Holen, begge fra NTNU, fulgte han årets største økobilløp - Shell Eco-marathon - for studenter i Nogaro sist helg.
– Det ser veldig spennende ut, det er gøy å være her. Til høsten starter vi arbeidet med å utvikle bilen vi skal delta med neste år. Allerede nå er 10 studenter på plass for å være med på dette arbeidet, sier Aasland.
Brenselcelle
NTNU-teamet har ikke bestemt seg for om de skal delta i Urban Consept eller i Prototype-klassen.
– Det er ikke avgjort ennå. Men vi satser fortrinnsvis på å bygge en bil som har brenselcelleteknologi og som skal gå på hydrogen. Derfor er vi avhengige av å ha med elektrofolk. Men det kan bli for tøft å utvikle en brenselcellebil på et år. Hvis vi ikke får til det, må vi ha en plan B. I så fall blir det snakk om en eller annen form for vanlig brenselmotor, sier Aasland.
Samarbeid
NTNU-teamet kommer antagelig til å samarbeide med Høgskolen i Østfold i utviklingen av deres egen bil.
– Vi er heldige som har kommet i kontakt med dem, og de er interessert i å jobbe sammen med oss. Professor i industridesign, Petter Øyan, mener det ligger et stort potensial i et slikt samarbeid. Men dette skal skje bak kulissene. På banen skal vi konkurrere på lik linje med alle andre, sier Aasland.