- Det vil være både en miljømessig og transportfaglig katastrofe, ifølge viseadm.direktør Erling Sæther i Linjegods.
Han mener Oslos sydhavn bør forbeholdes containertrafikk selv etter at opera og senketunnel står ferdig.
Oslo byråd foreslår å flytte både jernbaneterminalen på Alnabru og containertrafikken ut av Oslo innen 2011. I dag kommer over 50 prosent av alle varer til Oslo sjøveien, 6 prosent benytter jernbane og 44 prosent bil.
Groruddalen har til nå vært navet i regionens fraktsentrum for Østlandet, ifølge Sæther. Her ligger også Linjegodsterminalen godt plassert mellom jernbanelinjen og E6.
- Linjegods er i dag den største jernbanebrukeren i Norge. Dersom containerhavna flyttes ut av Oslo, må lasten over på bil. Da vil det ikke være lønnsomt å laste den om igjen til jernbane. Dermed blir miljøbelastningen bare enda større enn i dag, mener Sæther. Han ønsker seg bedre veier og vil kjempe for at containerhavna forblir i Oslo.