For nøyaktig ett år siden kunne vi melde at 2011 ble et eventyrår for HTC, som opplevde en veksteksplosjon de tre første kvartalene, før det flatet litt ut på tampen av året. Ting så i det store og det hele veldig lyst ut, og selskapet investerte stort i nytt, europeisk hovedkvarter og ikke minst Beats Audio.
Det viste seg etterhvert at utflatingen i slutten av 2011 bare var starten på en stygg nedoverbakke. HTC har i år hatt sviktende salg over hele rekka, og presentert blodrøde tall for hvert eneste kvartal.
Nå er resultatene for fjerde kvartal av 2012 ute, og de vil ikke sørge for lysere stemning i HTC-leiren: Dersom du sammenligner fjerde kvartal 2011 med fjerde kvartal 2012 ser vi på en nedgang på hele 91 prosent.
Manglende markedsføring
HTC-sjef Peter Chou skylder delvis på konkurrentenes massive investeringer i markedsføring, noe HTC ikke prioriterte nok i året som gikk. En vesentlig del av strategien fremover blir å skape blest rundt flaggskipet M7 og resten av de kommende HTC-modellene.
Kilde: Reuters