Katodisk beskyttelse skal gjøre Strømsbrua i Stavanger god som ny

Rogaland fylkeskommune gjennomfører nå sårt tiltrengt vedlikehold på Stømsbrua i Stavanger til rundt 25 millioner kroner.

Strømsbrua i Stavanger.
Strømsbrua i Stavanger.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
6. okt. 2021 - 11:44

Det var Kong Olav som åpnet den 289 meter lange brua som ligger i Paradis, sør for sentrum i Stavanger, i 1960. Sist gang den fikk omfattende vedlikehold var tidlig på 1990-tallet, og godt synlig rust var indikasjon på at den nå var moden for grundig vedlikehold.

Det er Consolvo som har kontrakten på oppdraget, som omfatter rehabilitering av stålelementer, utskifting av dekke over hele bruplata og etablering av nytt fortau. I tillegg til det skal betongoverflater repareres og avløpssystemet fornyes.

Oddgeir Auglend i Novaform er innleid byggeleder for Rogaland fylkeskommune på Strømsbrua. 

4500 kvm med stål

Særlig veisaltet har tæret på brua som går over Hillevågsstrømmen i Stavanger
Særlig veisaltet har tæret på brua som går over Hillevågsstrømmen i Stavanger

Brua har stålunderbygging. 4500 kvadratmeter stål sandblåses hovedsakelig i år og påføring av to lag med Zinga zinkmaling. Det gir katodisk beskyttelse med egenskaper som tilsvarer galvanisering, som skal gi robust beskyttelse mot nye rustangrep.

Oddgeir Auglend i Novaform er innleid byggeleder for Rogaland fylkeskommune, og han mener at totalrenoveringen skal gi brua minst 40 nye år. – Det er i alle fall målet med arbeidene vi utfører, sier Auglend.

Ifølge Thor Smette i ZINGA Scandinavia er fordelen med Zinga er flere.

– Systemet påføres raskt og effektivt. Det kutter ned tiden med stengte kjørefelt og andre ulemper uten at det går ut over holdbarheten og fremtidig vedlikehold, en unik kombinasjon, sier  han.

Prosjektansvarlig Andrius Cecenikovas i Consolvo AS og Thor Smette i Zinga AS følger tett opp totalrenoveringen av Strømsbrua i Stavanger
Prosjektansvarlig Andrius Cecenikovas i Consolvo AS og Thor Smette i Zinga AS følger tett opp totalrenoveringen av Strømsbrua i Stavanger

Viktig trafikkåre

Fylkesvei 247 og Strømsbrua har vært en viktig brikke i trafikkavviklingen mellom øst og vest i Stavanger siden 1960. 

Arbeidet på brua gjennomføres i mange ulike etapper. Kompleksiteten er stor. Den krysser jernbane og Hillevågstrømmen. 

 
 

– Det er mye som skal koordineres med bane og båttrafikk. I tillegg skal vi ha så normal trafikkavvikling som mulig. Vi jobber derfor i avgrensede etapper. Alt arbeidet skal være avsluttet i oktober neste år, sier Auglend.

Da er brua fornyet. Stålet er gitt rustbeskyttelse, brua er hevet, bæring er sikret, ny asfalt er lagt, og fortauet er fornyet over hele brua.

Fakta om rehabiliteringen

  • Fjerne gammel maling
  • Påføre to lag Zinga på stålkonstruksjonen
  • Skifte ut deler av stålprofilene
  • Rive gammelt slitelag
  • Ny fuktisolering og nytt slitelag
  • Rør og avløp skiftes
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.