Stolmasundet bru blir slått
Med et hovedspenn på 330 meter, vil Shibanpe Bridge som er under avslutning i Sichuan-provinsen i Kina, bli verdens lengste fritt frembygg bru.
Jarle Skogund
Dermed vil både Stolmasundet bru i Austevoll, Raftsundet bru i Lofoten og Sundøybrua i Mosjøen ble skjøvet skjøvet ned fra toppplasseringene over verdens største bruer av dette slaget.
Brua som går over Yangtze-elven har 7 spenn med spennarmert betong, med totallengde 1103 meter. Den er bygget med fire kjørebaner, og er 19 meter bred. For å redusere tyngdekreftene på det lengste spennet, er det heist opp en 108 meter lang stålkasse som utgjør midtdelen på brua. Denne er koplet til utkragningene i betong som stiller ut 111 meter fra hver av midtpillarene.
Shibanpe Bridge er konstruert av et arbeidsfelleskap mellom by T.Y. Lin International og Chongqing DRC Engineering Company, mens entreprenøren er Chongqing City Construction Group.
Slik ser rankingen ut over ferdige eller påbegynte fritt frembyggde bruer i hele verden:
Nr. Bru Hovedspenn Sted Ferdig år
1 Shibanbe 330 mChongqing, Kina 2005
2 Stolmasundet 301 mAustevoll, Norge 1998
3 Raftsundet 298 mLofoten, Norge 1998
4 Sundøy298 mMosjöen, Norge 2003
5 Humen-2270 mGuangdong, Kina1997
6 Gateway260 mBrisbane, Australia 1986
7 Varodd260 mKristiansand, Norge1994
8 Luzhou-2252 mSichuan, Kina2000
9 Schottwien250 mSemmering, Østerrike 1989
10 Ponte S.Joao250 mOporto, Portugal1991
...........................................
Spenn på 1088 meter ferdig om tre år
Kina er også arena for bygging av verdens største skårstagbruer. Om få år vil to bruer med over 1000 meters spenn stå ferdige.
Jarle Skoglund
Byggingen er allerede godt i gang med Suton Bridge, som bygges over Yangzi-elven i Jiangsu-provingen. Med et hovedspenn på 1088 meter, vil den være den største skråstagbrua i verden når den står ferdig i oktober 2008.
Brua, som vil få en totallengde på 7,6 km , er en vanlig skråkabelbru med brubane i stål og to tårn som hver har en høyde på rundt 300 meter. Kjørebanen bygges som stålkasse, og blir 33 meter bred, 4,5 meter høy, og vil gi plass for til sammen seks kjørefelt.
Omtrent samtidig bygges det er tilsvarende bru i Hong Kong, som skal forbinde øyene sammen utenfor selve byen. Stonecutters Bridge skal være ferdig i juni 2008, og vil med sitt hovedspenn på 1018 meter for noen måneder kunne smykke seg med verdensrekorden over lengste spenn og som første bru som passerer den magiske grensen på 1000 meter.
Noen hakk lengre fram i tid ligger en annen rekordlbru som planlegges bygget i Shanghai. Også her er det snakk om en skråkabelbru som vil få et hovedspenn på 1200 meter.
Skarnsundbrua på Helgelandskysten hadde verdensrekorden fra 1991 til 1993 med et hovedspenn på 530 meter. I dag er den godt utenfor topp ti-lista.
Nr. Bru Hovedspenn Sted Ferdig år
1 Sutong1088 mSuzhou-Nantong, Kina2008
2 Stonecutters1018 mHong Kong, Kina2008
3 Tatara890 mOnomichi-Imabari, Japan1999
4 Pont de Normandie856 mLe Havre, Frankrike1995
5 Nanjing-3648 mNanjing, Kina 2007
6 Nanjing-2628 mNanjing, Kina 2001
7 Baishazhou618 mWuhan, Kina 2000
8 Qingzhou605 mFuzhou, Kina 2003
9 Yangpu602 mShanghai, Kina 1993
10 Xupu590 m Shanghai, Kina 1997
---------------------------------------------------------------
Store buebruer i stål
I 2005 er tre store buebruer med frie spenn over 400 meter under bygging i Asia. To av disse (Wushan og Caiyuanba) befinner seg i i Chongqing i Sichuan-provinsen i Kina, ca. 1500 km vest for Shanghai, og en (Chenab) i delstaten Jammu and Kashmir, nord-vest i India.
Wushan Bridge er en vegbru som spenner 460 m, mens Caiyuanba Bridge (bildet til høyre) vil bli verdens lengste buebru i stål for kombinert veg- og jernbane når den står ferdig i slutten av 2005. Den 43 meter brede brua spenner 420 m over elven Yangtze. Sidespenn er 102 m lange. Brua har 6 kjørefelt for motorvei, 2 gangbaner på øvre dekk og 2 baner for jernbane på nedre dekk. Caiyuanba Bridge er designet av Chongqing Communications Research Institute fra Kina i samarbeid med T.Y. Lin International fra USA.
En enda lengre buebru for jernbane er under bygging i India over elven Chenab. Ved ferdigstillelse i 2007 vil Chenab Bridge bli verdens lengste buebru i stål for jernbane med et spenn på 461 m. Den vil også inneha en annen verdensrekord: 350 m fri høyde. Brua med bredde på 17 m og 2 spor, er designet av WSP Consulting KORTES Ltd i Finland i samarbeid med Leonhardt, Andrä und Partner fra Tyskland.
Det bør nevnes at den berømte buebrua Sydney Harbour Bridge fra 1932 (spenn 503 m) er den bredeste av alle verdens bruer (48,8 m) som har ett spenn lengre enn 500 m. Brua bærer 8 kjørefelt og en sykkel- og gangbane samt 2 strømførende skinner.
Kilde: Stålforbundet
----------------------------------------------------
Thailand bygger verdens lengste bru
En bilbru på 47 km planlegges nå i den Thailanske bukta sør for Bangkok. Men det er bare en av flere kjempebruer som er under planlegging.
Jarle Skoglund
Fra Oslo sentrum til Gardermoen flyplass. Omtrent det blir lengden på brua som nå planlegges bygget utenfor den tett befolkede kysten sør for Bangkok. Målet er å fjerne store deler av trafikken fra bebyggelsen på land, og dermed også fjerne mye av støyforurensingen som den representerer.
Med den nye brua kan trafikkantene krysse tvers over bukten og fortsette videre over hustakene på land. 47 km av brua skal gå over vann, mens den inkludert den den delen som vil fortsette på land vil ha en total lengde på 90 km!
Andre store planer
Danske Cowi er allerede engasjert i arbeidet med den nye kjempebrua i Thailand. Men ingeniørselskapet er også engasjert i flere store bruprojekter.
I Kuwai jobbes det med forstudier og design av en 32 km lang vegbru som skal forbinde den overfylte hovedstaden Kuwait City med et utviklingsområde utenfor byen. I Midt-Østen jobbes det med en 42 km lang forbindelse mellom Quatar og Baharin – en slags vennskapsbru bygget på oljepenger.
I samme området planlegges Saudi-Bahrain causeway, en 25 km bruforbindelse mellom Saudi-Arabia og Bahrain.
Causeways kommer
De såkalte causeways, lavbruer som går delvis over sjø og delvis over land, kommer i økende grad i flere deler av verden. Dette fordi infrastrukturen på land mange steder er sprengt, og nye alternativer må på plass.
Om byggingen av den Thailandske kjempebrua forteller Ejgil Veje hos Cowi til Våre Veger:
- Det er en krevende oppgave å få ligistikken til når man skal bygge så store bruer som dette. Man skal kjøre med båt ut til midten av brua hver dag, som tar nesten tre timer. Derfor vil alle konstruksjoner bygges på land og fraktet ut med båt og kran. Dessuten blir konstruksjonene mer solide og holdbare når de kan bygges på land hvor de nærmest kan bygges på samlebånd, forteller Veje.