Flytypen C919 er utviklet og bygd av den statseide kinesiske flyprodusenten Comac. Utviklingen startet i 2008, og tre år senere ble flyet satt i produksjon. Den første testflygingen skjedde i 2017, og siden har Comac jobbet med å få på plass kinesisk og internasjonal godkjenning.
China Eastern Airlines har foreløpig bestilt fem fly av typen og mottok det første i desember. Søndag ble flytypen for første gang satt inn i kommersiell trafikk.
![Belgia er blant landene som har lovet Ukraina F-16-fly. Her er Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj (i midten), Belgias statsminister Alexander De Croo og forsvarsminister Ludivine Dedonder på en flybase ved Brussel tirsdag denne uka.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842704/NTBtest_FpO0c86-JCM.jpg)
Lavrov mener vestlige F-16-donasjoner er atomsignal
Jomfruturen fant sted mellom Shanghai Hongqiao International Airport og Beijing, der flyet landet 40 minutter før tiden.
– I framtida vil de aller fleste passasjerer kunne velge å fly med store fly, produsert i Kina, meldte den statlige kringkasteren CCTV.
Kinesiske myndigheter håper C919 vil bryte monopolet til europeiske Airbus og amerikanske Boeing, og at det nye flyet vil bli en sterk konkurrent til deres modeller A320 og 737.
C919 har plass til 164 passasjerer. Selv om flyet er utviklet og bygd i Kina, består det i stor grad av vestlige deler. Motorene og styringssystemene kommer fra selskap som GE, Safran og Honeywell International.
![Kanskje kan Norges neste fotballstjerne gi VR-briller en liten del av æren for at vedkommende har blitt god.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846877/NTB_88HTk1H6MaE.jpg)
Nytt NFF-grep: Bruker VR-briller for å skape fremtidens Haaland