LUFTFART

Kina tar opp kampen mot Airbus og Boeing

Kinas første egenproduserte passasjerfly gjennomførte søndag jomfruturen med 130 passasjerer om bord. Myndighetene kaller det en milepæl i kinesisk luftfart.

Det kinesiskbygde passasjerføyet Comac C919 rett etter takeoff fra Pudong-lufthavnet i Shanghai under den første testflyvningen av flytypen, den 5. mai 2017. Nå er flytypen tatt i bruk i kommersielle flyvninger.
Det kinesiskbygde passasjerføyet Comac C919 rett etter takeoff fra Pudong-lufthavnet i Shanghai under den første testflyvningen av flytypen, den 5. mai 2017. Nå er flytypen tatt i bruk i kommersielle flyvninger. Foto: Reuters/Aly Song
28. mai 2023 - 08:56

Flytypen C919 er utviklet og bygd av den statseide kinesiske flyprodusenten Comac. Utviklingen startet i 2008, og tre år senere ble flyet satt i produksjon. Den første testflygingen skjedde i 2017, og siden har Comac jobbet med å få på plass kinesisk og internasjonal godkjenning.

China Eastern Airlines har foreløpig bestilt fem fly av typen og mottok det første i desember. Søndag ble flytypen for første gang satt inn i kommersiell trafikk.

Norske Elfly Group har inngått avtale om å levere det elektriske flyet Noemi (bildet) til et dansk sjøflyselskap.
Les også

Norsk selskap skal levere elfly til Danmark: – Kommer til å være kjempetrygt

Jomfruturen fant sted mellom Shanghai Hongqiao International Airport og Beijing, der flyet landet 40 minutter før tiden.

– I framtida vil de aller fleste passasjerer kunne velge å fly med store fly, produsert i Kina, meldte den statlige kringkasteren CCTV.

Kinesiske myndigheter håper C919 vil bryte monopolet til europeiske Airbus og amerikanske Boeing, og at det nye flyet vil bli en sterk konkurrent til deres modeller A320 og 737.

C919 har plass til 164 passasjerer. Selv om flyet er utviklet og bygd i Kina, består det i stor grad av vestlige deler. Motorene og styringssystemene kommer fra selskap som GE, Safran og Honeywell International. 

– Restaureringen av flyet bidrar til at en viktig del av historien om krigens første dager i Norge blir bevart, sier forsvarsministeren. Her er  Gloster Gladiator nummer 423 på Kjeller på slutten av 1930-tallet.
Les også

Vil restaurere jagerfly fra krigen: – Spiller en helt unik rolle i norsk krigshistorie

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.