MOTOR

Kina vil forby nye biler med forbrenningsmotor

Men fortsatt uklart når forbud mot salg av fossilbiler kommer.

Daimlers kinesiske foretak Denza selger en Mercedes B-klasse-basert bil med 62 kilowattimers batteri i Kina.
Daimlers kinesiske foretak Denza selger en Mercedes B-klasse-basert bil med 62 kilowattimers batteri i Kina. Bilde: Denza
Marius ValleMarius ValleJournalist
11. sep. 2017 - 17:28

Kinesiske myndigheter vil fase ut fossilt drivstoff i veitransport. De kommer derfor til å sette en tidsfrist for når salget av biler med kun forbrenningsmotor skal fases ut. 

Dette gjør Kina til det største markedet som vurderer et slikt tiltak, skriver Bloomberg

Nyheten kom under en bilindustrisamling i Tianjin i Kina på lørdag. Kinas viseminister for industri og IKT, Xin Guobin, fortalte her at myndighetene jobber med en tidsplan for utfasingen. Dette skal ikke bare gi en stor miljøgevinst, men også sørge for vekst i landets bilindustri.

Et forbud mot nye biler med forbrenningsmotor kan gi økt fokus på lansering av nye nullutslippsbiler. Men det er ikke gitt at dette vil skje over natten.

Kan bety 2040

Ifølge South China Morning Post sa Xin at Kina vurderer å følge i fotsporene til til europeiske land. Han pekte på at det enkelte steder er satt et tidspunkt for utfasing av produksjon og salg av biler på fossilt drivstoff.

Departementet hans har derfor satt i gang en studie som skal se på mulighetene for det samme i Kina. 

Det kan bety at et forbud mot fossilbiler kommer i 2040. Dette er samme linje som Frankrike og Storbritannia har lagt seg på. Andre land, som Norge og Nederland har uttrykt et ønske om å fase ut fossilbiler så tidlig som i 2025, men dette er ikke vedtatt. Enkelte tyske delstater har uttrykt tanker om det samme innen 2030.

Et forbud kan tenkes å komme etter 2040, noe som gir bilprodusentene lang tid til å tilpasse seg, forteller Liu Zhijia, en leder hos den kinesiske bilprodusenten Chery Automobile, til Bloomberg.

Verdens største bilmarked

Kina er verdens største bilmarked. Det er nærmere 200 millioner kjøretøy registrert i landet. 1,09 millioner av disse var elektrifiserte i fjor. Andelen er ventet å vokse. Halvparten av verdens elbiler ble i fjor solgt i Kina.

Kinesiske BYD er en av verdens største elbilprodusenter, til tross for at bilene praktisk talt bare selges i Kina. <i>Foto:  Per Erlien Dalløkken</i>
Kinesiske BYD er en av verdens største elbilprodusenter, til tross for at bilene praktisk talt bare selges i Kina. Foto:  Per Erlien Dalløkken

Kinesiske myndigheter har allerede lagt opp til store subsidier til lokale elbilprodusenter. Frem til i fjor var det et skred av selskapsetableringer innenfor elbilindustrien. Mange av disse mistet imidlertid støtten etter at myndighetene strammet inn på kravene som ga rett til støtte.

Disse støtteordningene skal fases ut innen 2020, og erstattes med et utslippskvotesystem og minimumsproduksjonstall for elektrifiserte biler.

De store nasjonale bilprodusentene satser på elbiler. BYD, som er en av verdens største produsenter av elbiler, leverte i løpet av årets sju første måneder nærmere 47.000 nye ladbare biler alene. Deretter kommer BAIC, som i samme periode leverte rett over 36.000 biler.

Posisjonering

En økning i andelen elbiler og ladbare hybrider handler ikke bare om å redusere forurensingen i Kinas store byer, men også om å redusere avhengigheten av import av olje.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

Den nasjonale kommisjon for  utvikling og reform, en sentral etat som har oppsikt med Kinas økonomiske utvikling, har ifølge South China Morning Post allerede sagt at de ikke kommer til å godkjenne noen nye fossilbilprosjekter. 

En utfasing vil dessuten gi en mulighet for å nå myndighetenes mål om å være en høyteknologisk stormakt i løpet av de neste tiårene, skriver avisen.

  • Les flere artikler om elbil.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.