ELBIL

Kineserne lanserer elektrisk små-SUV i Norge

BYD Tang EV600 lanseres i Norge først.

BYD Tang er en kompakt SUV.
BYD Tang er en kompakt SUV. Foto: BYD
Marius ValleMarius ValleJournalist
6. mai 2020 - 10:00

Den kinesiske bilprodusenten BYD planlegger å utvide tilbudet av biler i Europa i år, og lanserer sine første biler for personbilmarkedet i Norge.

Innen utgangen av året er planen at den elektriske mellomstørrelses-SUV-en Tang EV600 skal selges i landet. Bilen, som allerede selges i Kina, tilbys med forhjulstrekk og firehjulstrekk, og motoreffekt på henholdsvis 180 og 360 kilowatt.

Batteriet har en kapasitet på 82,8 kilowattimer. BYD har ikke oppgitt noen rekkevidde etter WLTP-kjøresyklus, men opererer med den utdaterte NEDC-metoden, og angir 520 og 500 km rekkevidde for de to utgavene.

Det er uklart om begge skal tilbys i Norge.

Prisene er foreløpig ikke kjent, men Tang EV600 koster tilsvarende 375.000 kroner etter subsidier i Kina.

Den teknologiske utviklingen fremskynder en rekke innovasjoner med hensyn til hvordan tjenesteytende virksomheter skaper og leverer verdier til sine kunder på.
Les også

– Nå begynner gjenreisingen. Sterke merkenavn er ingen garanti for overlevelse.

Har også varebil på blokka

En varebil skal også være i modellutvalget i Norge. <i>Foto: BYD</i>
En varebil skal også være i modellutvalget i Norge. Foto: BYD

BYD planlegger også å introdusere en elvarebil, og ulike elektriske lastebiler.

Det er ikke tilfeldig at BYD velger Norge som det første europeiske markedet der de introduserer elbiler for personbilmarkedet. I pressemeldingen oppgir produsenten den gode infrastrukturen og det modne elbilmarkedet som årsak.

Etter en evaluering av salget her vil BYD vurdere å utvide tilbudet til andre land i Europa.

BYD er den foreløpig siste i rekken av kinesiske bilprodusenter som eksporterer elbiler mot vest. Nylig ble det klart at Guangzhou Xiaopeng Automotive Technology skal lansere elbilen Xpeng G3 i Norge.

Ikke en nykommer

BYD er ingen nykommer i bilverdenen. De er blant de store produsentene av elektriske busser, som blant annet er i bruk i Norge. De er dessuten verdens nest største produsent av elbiler, etter Tesla. En stund var BYD den største.

BYD E6 har blitt solgt til flåteoperatører i flere land i Europa. <i>Bilde: Per Erlien Dalløkken</i>
BYD E6 har blitt solgt til flåteoperatører i flere land i Europa. Bilde: Per Erlien Dalløkken

De har solgt personbilen BYD e6 til flåteoperatører i Europa i flere år.

I et intervju med Teknisk Ukeblad i 2016 sa en representant for BYD i Europa at de ikke hadde noen personbilsatsing i Europa ettersom de manglet et servicenettverk. Planen var den gangen å utvikle dette, for å selge ulike lavutslippsbiler.

Det skulle altså gå fire år før det kom på plass.

Easee Charge Max ser ikke helt lik ut som de forrige produktene deres. Den har fått ny maskinvareplattform.
Les også

Easee kommer med lader på helt ny plattform

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.