– Det er ikke påregnet fra vår side, men det er sånne problemer som kan oppstå, sier fungerende prosjektleder Hans Jack Arntzen i Statens vegvesen.
– I tillegg kommer at det er mye jobb som skal gjøres etter at seksjonene er ferdig sveist, så vi håper å kunne åpne tidligst i slutten av september eller mest trolig i oktober. Det avhenger av hvordan arbeidet går utover våren og sommeren, sier han.
– Ellers er prosjektet stort sett i rute, sier Arntzen.
I fjor sommer håpet prosjektledelsen på åpning sommeren 2018. Sveisingen av brukassene var planlagt å pågå til mars i år, men har altså tatt en del lenger tid. I tillegg gjorde stormen Ylva en del skader på brua i november i fjor, men da ble det sagt at skadene ikke skulle få betydning for åpningstidspunktet.
Kinas største brubyggerkonsern Sichuan Road and Bridge Group brubyggerkonsern har kontrakten for byggingen av brudekket i stål og montering av kabler og fester, mens et kinesisk stålverk vant konkurransen om å levere metallet. Verdien på kontrakten er på nesten 755 millioner kroner.
Kontrakten omfatter produksjon, levering og montering av:
* Bærekabler med hengestenger og fester med tilhørende rigg
* Tårn- og spredesadler
* Brukasse (avstivningsbærer)
* Avfuktingsanlegg
* Heis i tårn
* Diverse utstyr, lager, buffer, dempere, brufuge, trapper og leidere mm.
Totalt vil det gå med cirka 12.000 tonn med stål for å bygge Hålogalandsbrua.
I desember i fjor ble det forøvrig opplyst at kostnadsoverskridelser gjorde at prosjektet da hadde en beregnet totalkostnad på omkring 3,8 milliarder kroner. Det er nesten 600 millioner kroner mer enn kostnadsoverslaget på 3,22 milliarder kroner som gjaldt da byggingen startet.