Kinesisk ledelse på Beitstadsundbrua

Det kinesiske firmaet Sichuan Road and Bridge Group har gitt det klart laveste anbudet på Beitstadsundbrua i Nord-Trøndelag. 276,8 millioner kroner vil kineserne ha for jobben. Nr. to ligger nesten 14 prosent høyere.

Det kinesiske firmaet som utfører stålarbeidet på Hålogalandsbrua, leder konkurransen om bygging av denne brua. Det blir en 578 meter lang stålkassebrua. Stålet blir sannsynligvis montert fra lekter.
Det kinesiske firmaet som utfører stålarbeidet på Hålogalandsbrua, leder konkurransen om bygging av denne brua. Det blir en 578 meter lang stålkassebrua. Stålet blir sannsynligvis montert fra lekter. Bilde: Statens vegvesen
4. okt. 2017 - 14:50

Det laveste anbudet ligger nær byggherreoverslaget. Firmaet som leder, utfører også stålarbeidet på Hålogalandsbrua i Narvik.

Nærmeste konkurrent om det som kan bli neste kontrakt i her i landet er PNC Norge, som har gitt et anbud på 317,9 mill.

Tredje og siste anbyder er Skanska, som vil ha 338,6 mill. Tidligere i år fikk Skanska kontrakten på anlegg av 5,4 km ny veg på nordsiden av brua.

Beitstadsundet skiller kommunene Steinkjer og Verran. Brua inngår i framtidig fylkesveg 17. Det blir en 578 meter lang stålkassebru.

Brua får seks spenn. Endespennene blir 75 og 73 meter lange. Mellom dem er det et spenn på 102 og et på 104 meters lengde. Midtspennene blir 112 meter lange. Kassehøyden varierer fra 2,5 meter til over 5 meter. Det meste av brua får en bredde på 11 meter.

Prosjekteringen er utført av Cowi.

Brua inngår i prosjektet Dyrstad-Sprova-Malm, som skal fullføres i oktober 2019.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.