Selskapets Norden-avdeling, MTR Nordic, har fått med seg debatten i Norge om privatisering av Flytoget.
– Vi følger godt med på den slags muligheter. Både flytoget og T-banen i Oslo er interessant, sier konsernsjef Peter Viinapuu i MTR Nordic til Dagens Næringsliv.
Lav risiko
Han opplyser at Norden, på grunn av lav risiko for korrupsjon, samt avregulering innen samferdsel, er et viktig vekstmarked for MTR.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Han viser til overtakelsen av T-banen i Stockholm for fem år siden, og sier T-banen i Oslo er av interesse.
– Det har vi diskutert med Oslo kommune. I Stockholm har vi vist at privatisering ga økt tilfredshet og bedre punktlighet, sier Viinapuu.
Les også: Derfor er superbuss et rimeligere alternativ enn trikk
Fredet ut 2015
Samferdselsbyråd Guri Melby (V) i Oslo sier det er uaktuelt å diskutere privatisering av kollektivtrafikken i Oslo nå.
– Dagens ordning ble senest vedtatt av bystyret i fjor høst. Sporveien er midt inne i et effektiviseringsprogram og er fredet ut 2015. Så har bystyret sagt at det vil komme tilbake med en ny vurdering etter det, sier Melby.
Les også:
Hvem skal drifte en av verdens farligste jernbaner?