Kinesiske aktører har søkt om å få status som «skiper» i det norske gasstransportsystemet. Det skriver dn.no.
Som skiper får man tilgang til bookingsystemet til den statlige operatøren Gassco, der man bestiller plass for sine gassvolumer i systemet. De som kvalifiseres får bli med i et forum der det deles informasjon som er relevant for driften, som kapasiteten i systemet eller vedlikehold, skriver avisen.
Kommersielle aktører
Det norske gasstransportsystemet består av rørledninger og terminaler og strekker seg fra plattformene til mottaksanleggene i Europa og Storbritannia.
En skiper vil normalt være den som produserer gassen og har behov for å transportere den til markedet.
Men lovverket åpner også for at rent kommersielle aktører kan inngå avtaler om kjøp av gassen ved feltet, for så å bestille frakt av den gjennom systemet og eventuelt selge den videre. Det er tilfelle i denne saken, og grunnen til at disse to aktørene har søkt om status som skiper, skriver DN.
Avisen er ikke kjent med de kinesiske aktørenes identitet eller statusen for søknadene.
Ikke første gang
Det er det statlige selskapet Gassco, som håndterer denne type søknader.
DN har vært i kontakt med selskapets kommunikasjonsavdeling, som ikke ønsker å kommentere saken eller si noe om hvem det er som har søkt om skiperstatus.
Gassco bekrefter derimot at både russiske og kinesiske selskaper har vært skipere tidligere, men ikke etter 2015.
Mener Russlands forskningstokt i nord må blankt avvises