Det er kinesiske Sichuan Road & Bridge Group (SRBG) som er hovedentreprenør på den mye omtalte fylkesvei 17-brua i det tidligere Nord-Trøndelag.
Fremme samarbeid
Nå melder Trønder-Avisa at en delegasjon fra Sichuan-provinsen ønsker å se på hele prosessen rundt prosjektet.
Delegasjonen består av seks personer, og ledes av viseguvernør Mr. Wang Nin.
Forespørselen om å få besøke anlegget ble mottatt av Samferdselsdepartementet på sensommeren, og videresendt til Trøndelag fylkeskommune som er oppdragsgiver på prosjektet.
Fylkesrådmann Odd Inge Mjøen, bekrefter overfor avisa at de har sagt ja til besøk, og at det nå er opp til Samferdselsdepartementet å sette en dato. De har enda ikke svart kineserne.
Eksakt hva besøket går ut på, sies det ingen ting om, men i forespørselen skriver kineserne at de ønsker å fremme samarbeid mellom provinsen Sichuan og Norge.
LES OGSÅ: Disse fikk kontrakten på ny fylkesvei 17 mellom Østvik og Beitstadsundet i Trøndelag
Betent sak
Da SRBG først fikk tilslaget på bygging av brua, kom det inn klager fra både PNC Norge og Skanska Norge.
Førstnevnte hevdet at SRBG ikke hadde levert referanser på at de kan gjøre undervannsarbeider selv.
De to klagene ble behandlet av Statens vegvesen, men ble ikke tatt til følge.
Lokalt førte saken til stor politisk debatt. Fylkesrådet i Nord-Trøndelag ønsket opprinnelig å utestengte selskapet, siden Norge ikke har handelsavtale med Kina, men dette vedtaket ble reversert.
Beitstadsundbrua er en del av prosjektet «Fv. 17 og fv 720 Dyrstad-Sprova-Malm». Hele prosjektet skal være ferdig i november neste år.
LES OGSÅ: Full drift på Fylkesvei 17 i Trøndelag