Eco Bygg fra Åseral var eneste entreprenør som hadde gitt pris da fristen gikk ut 14. februar. Anbudet på 25,568 millioner kroner ligger rundt 50 prosent høyere enn det Vegvesenets hadde regnet med.
Brua er prosjektert som en sprengverksbru med en totallengde på 44 meter. Tre skal brukes i brubane og skråstilte pilarer, landkarene støpes i betong, og tverrammen blir av stål. Tverrammen er det vertikale staget mellom brubanen og punktet der pilarene møtes. Som mange andre nye bruer skal den få en lyssetting som sørger for at den blir lagt merke til i mørket. Hvis Vegvesenet kommer fram til at prisen er for høy, kan det bli aktuelt å omprosjektere brua.
Hensikten med brua er å etablere en forbindelse mellom riksveg 44 og fylkesveg 55 over Lygrefjorden like sør for sentrum i Egersund. Krysningspunktet blir ved Mølbachneset hvor fjorden er svært smal. Entreprisen omfatter også anlegg av vel 250 meter tilstøtende veger.
Brua skal være Vegvesenets bidrag til Norwegian Wood som er et av de største prosjektene innenfor Stavanger 2008 - europeisk kulturhovedstad. Hvis planene ikke blir forandret som følge av den høye prisen, blir brua ferdig i oktober i år.